لوگوهای دایرهای
لوگوهای دایرهای عنوان مقاله ای است که پیش روی شماست و در آن قرار است در مورد معنای دایره در طراحی صحبت کنیم و نمونههایی هم از لوگوهای معروف دایرهای ببینیم.
دایره در طراحی به چه معناست؟
طراحی هویت بصری هم مثل هر حوزهی دیگری از طراحی براساس هندسه و اشکال است.در بعضی از طراحیها این اشکال پنهان هستند و در بعضی نیز عنصر اصلی لوگو هستند. لوگوهایی با اشکال هندسی ساده به خوبی درک شده و به خاطر سپرده میشوند. آنها توسط چشم و مغز ما بسیار سریعتر و راحتتر از لوگوهایی با اشکال پیچیده و نامنظم ثبت میشوند.
دایرهها یکی از قدیمیترین نمادهای هندسی هستند و معمولاً وحدت، تمامیت،یکپارچگی و بینهایت را نشان میدهند. فیثاغورس دایره را “موناد” نامید، کاملترین شکلِ خلاقانه، بدونآغاز یا پایان، بدون اضلاع و گوشه. از آنجایی که فرم دایره با بینهایت و کامل بودن همراه است.لوگوهای دایرهای شکل در بین لوگوهایهای هندسی رایجترین هستند. لوگوهای دایرهای نیز نمادی از تحرک و آرزوهای فعالیت شرکت هستند.ما در این مقاله 22 لوگو را بررسی خواهیم کرد که از دایره در طراحی آنها استفاده شده است.
MasterCard
مسترکارد یک سیستم پرداخت بین المللی است.لوگوی مسترکارد از دو دایرهی رنگی تشکیلشده که با هم همپوشانی دارند.ترکیب قوی دایرههای زرد و قرمز رنگ مسترکارد این لوگو را تبدیل به یک لوگوی به یادماندنی کرده است.رنگ قرمزِ این لوگو نشانی از شجاعت،اشتیاق و شادی است و زرد نشان دهندهی رفاه است. هدف مسترکارد انتقال این پیام بوده است : ” کلید ثروت فقط پول نیست،مسترکارد است.”
Pepsi
قطعا یکی از شناخته شده ترین لوگوهای دایرهای لوگوی پپسی است. پپسی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موادغذایی و نوشیدنی در جهان است. لوگوی پپسی نه صرفا بعنوان یک دایره بلکه بعنوان یک کره نیز قابل درک است. لوگوی امروزی پپسی نسخهی ریدیزاینشده و مینیمالشدهی لوگوی سابق پپسی است.استفاده از رنگ های آبی، سفید و قرمز در این لوگو برای نشان دادن جهانیبودن این برند است.
Target
تارگت یکی دیگر از شرکتهای آمریکایی است که فروشگاههای زنجیرهای خرده فروشی را تحت نامهای Target و SuperTarget اداره میکند و لوگوی آن جزو لوگوهای دایرهای است.لوگوی این برند لوگویی ساده است که نشاندهندهی نوع فعالیت برند آنهاست.یک نشانِ هدف قرمز رنگ که از یک دایرهی قرمز توپر و دایرهی قرمز تو خالی تشکیل شدهاست.دایره ها بصورت کامل استفاده شدهاند و تصویر یک هدف را میسازند و این خود نشان دهندهی نظم،کامل بودن و مینیمالیسمی است که با قدرت و اعتمادبنفس همراه است.شاید این لوگو، لوگویی ساده باشد اما در حال سادگی بسیار شیک و پایدار است.
CBS
CBS یک شبکهی تلویزیونی و رادیویی آمریکایی است که یکی از شیکترین لوگوهای دایرهای را دارد! لوگویی که ساده است اما چشمگیر و قدرتمند و بیادماندنی . لوگوی سی بی اس دارای دو دایره است ، دایرهی بزرگتر که دایرهی اصلی است و دایرهی کوچکتر که روی طرحی قرار گرفته است و همگی در کنار هم یک چشم انتزاعی را میسازند.چشمی که نگاه میکند، میبیند و عمیق مینگرد! هندسهی لوگو هندسهای آرام و بدون گوشه نیست و احساس قدرت فوق العادهای را تداعی میکند.
Jeep
جیپ برندی از وسایل نقلیهی تولیدشده توسط شرکت ایتالیایی-آمریکایی است.ما به دیدن نسخهی کوتاه و ساده شدهی لوگوی جیپ که تنها کلمهی جیپ بصورت تک رنگ نوشتهشدهاست عادت کردهایم اما باید بدانیم که لوگوی کامل خودروساز دارای بخش گرافیکی هم هست! در لوگوی جیپ که عنصر اصلی سازندهی آن دایره است یک تصویر مینیمال از ماشین به چشم میخورد که طبیعتا برای طراحی چراغهای آن از دایره استفادهشدهاست و روی شیشهی جلوی ماشین عبارت جیپ نوشتهشدهاست.
BMW
لوگوی این شرکت خودروسازی دایرهای با چهار قسمت است که به صورت شطرنجی چیدهشدهاند.دو قسمت سفید و دو قسمت آبیِ این دایرهی شطرنجی اشاره به پرچم باواریا (جایی که BMW از آنجاست) دارند.یک دایرهی بزرگتر هم کل لوگو را احاطه میکند و در حدفاصل بین دو دایره نام برند نوشتهشدهاست.
Bic
بیک شرکتی فرانسوی است که محصولاتی مانند خودکار، تیغ و فندک تولید میکند. معروفترین محصول این برند بدون شک خودکارهایش با نوک توپی است و این امر در لوگوی بیک هم به طرز درخشانی منعکس شده است. دو دایره در لوگوی بیک دیده میشود.یکی نقطهی حرف آی و دیگری دایرهی سیاه رنگی که هایلات سفیدی دارد و بجای سر پسرک بیک قرارگرفتهاست.این طراحی نمایشی واضح از ماهیت برند است و همین طراحی باعث به یاد ماندن لوگوی بیک در ذهنها شدهاست.
Rotring
روترینگ ابزارهای طراحی حرفهای مختلف را عرضه میکند.این برند هم از اشکال دایرهای در لوگوی خود استفادهمیکند، اما نحوهی استفاده از آنها کاملاً با برند بیک متفاوتاست.لوگوی روترینگ شامل سه دایره است که یکی همان نقطهی حرف آی است و دو دایرهی دیگر حرف “ O “ را به گونهای میسازند که آن را به برجستهترین عنصر کل لوگو تبدیل میکند.
Tide
تاید،نامی آشنا برای ما ایرانیها! لوگوی تاید از سه دایره با رنگهای زرد،نارنجی و دوباره زرد تشکیلشده و نام برند با حروف آبی رنگ بصورت مورب روی این دایرهها نوشتهشدهاست.مورب بودن حروف باعث متمایز و متمایل شدن لوگو به سمت چپ شده است.
Firefox
فایرفاکس جزو برندهایی است که لوگوی خود را در ریدیزاینش به شکل خوبی سادهتر کرد.قبل از ریدیزاین لوگو،روباهی را میدیدیم که دور یک سیارهی آبی میچرخد.اما الان یک شعلهی درخشان با سه زبانه را میبینیم که در نقطهی شروعش یک دنبالهی بنفش دارد.لوگوی فایرفاکس از آن دسته لوگوهایی است که شکل دایره در آن بصورت مستقیم استفاده نشده است اما ذهن ما آن را میبیند.
۷ Up
سون آپ نام تجاری یک نوشیدنی گازدار با طعم لیمو است. لوگوی آن دارای چندین دایره در اندازهها و رنگهای مختلف است.دایرهی بزرگ قرمز رنگ که روی آن آپ نوشته شده و دایرههای کوچک توپر و تو خالی سبز و زرد که هم نشان دهندهی حبابهای نوشیدنی است و هم نشانی از لیمو است که طعم دهنده ی اصلی این نوشیدنی است.
Starbucks
لوگوی نمادین استارباکس یک دیسک سبز رنگ است که یک پری دریایی سفید روی آن به تصویر کشیده شده است. این لوگو از خطوط مواج و اشکال اساسی بسیاری ساخته شده است و دارای جزئیات کوچکی مثل تاجی با یک ستاره بزرگ در مرکز، دو دم و یک صورت عجیب و غریب است.
Garnier
گارنیر یک برند فرانسوی است که محصولات مراقبت از پوست تولید میکند و متعلق به L’Oréal است.لوگوی سبز رنگ آن نشانی از وحدت انسان با طبیعت دارد،زیرا این شرکت تمایلدارد از مواد طبیعی در محصولات آرایشی خود استفاده کند.دایرهای از جنس برگ پشت نوشتار لوگو قرار گرفته است که اشاره به ایدهی اصلی برند دارد.دایرهی لوگوی گارنیر یک متعادلکنندهی بسیار خوبی است برای حروف هندسی قسمت نوشتار لوگو و باعث تعادل و هماهنگی لوگو شده است.
Xerox
زیراکس یک شرکت آمریکایی است که یکی از پیشتازان جهان در زمینهی فناوری چاپ و مدیریت اسناد به شمار میرود.این شرکت در تولید انبوه دستگاه های کپی پیشگام است و از لوگوی دایرهای برای هویت بصری خود استفاده میکند. در لوگوی زیراکس یک کرهی قرمز رنگ میبینیم که یک X سفید روی آن حک شدهاست.شاید این ایده خیلی ساده بنظربرسد اما اجرای تمیز آن و انتخاب پالترنگی درست باعث بیشتر به چشمآمدن این لوگو در بین رقبا شدهاست و این خود نشاندهنده ی حرفهای بودن این برند است.
Xbox
لوگوی ایکسباکس هم مانند لوگوی زیراکس کرهای است که حرف X روی آن حک شده .ایکسباکس یک کنسول بازی خانگی است که توسط مایکروسافت ایالات متحده توسعه و عرضه شدهاست. در لوگوی این برند یک کرهی سفید رنگ میبینیم که حرف X با رنگ سبز نئونیاش در قسمت بالایی آن به گونهای حکشده که گویی برش خورده و احساس فرورفتگی را القا میکند.نوری که از حرف ایکس بیرون میآید باعث چشم گیر و منحصربفرد شدن لوگو شدهاست و این در حالی است که استفادهکردن از دایره در این لوگو نشان دهدهی کمال و بی نهایت است؛ و این ویژگی مخصوص برندی است که برای اوقات فراغت مردم و ساختن لحظات شاد خانوادگی و دوستانه طراحی شدهاست.
Ubuntu
اوبونتو یک توزیع گنو/لینوکس بر پایهی گنو/لینوکس دبیان است.لوگوی اوبونتو در خود معنای انسانیت را جادادهاست.در این لوگو ما چهار دایره میبینیم.سه دایرهی اصلی که روی سه کمان قرار گرفتهاند و یک دایره که در فضای منفی لوگو ساخته شدهاست.این لوگو به صورت شماتیک سه نفر را به تصویرمیکشد که دست یکدیگر را گرفتهاند و به آسمان نگاه میکنند .(همان سه دایره ای که روی کمان ها قرار دارند.) این طراحی میتواند معنایی برای حلقهای از دوستان هم باشد.
Motorola
موتورلا یک شرکت مخابراتی آمریکایی چندملیتی است. لوگوی موتورلا از دایرهی سیاهی تشکیلشده که حرف M به صورتی غیرمعمولی و با رنگ سفید روی آن نوشتهشدهاست.در این لوگو دو شکل مثلثی باریک دیده میشوند که تداعی گر دو برج ارتباطی هستند.
Sony Ericsson
لوگوی این شرکت از یک دایرهی داخلی و یه دایرهی خارجی تشکیلشدهاست.طراحی آن به گونهای است که ما متوجه شیشهای بودن دایرهی بیرونی میشویم.اسم شرکت نیز با حروف نرم، روان و خاکستری در مجاورت این دایرهها نوشتهشدهاست.
Vattenfall
واتنفال یک شرکت چند ملیتی سوئدی است که در زمینهی انرژی فعالیت میکند و متعلق به دولت سوئد است . این شرکت بیشتر از نام خود بعنوان لوگو استفاده میکند اما در لوگویش دایرهی کوچکی دیدهمیشود که بصورت افقی به دو قسمت زرد وآبی تقسیمشدهاست. این رنگها از پرچم سوئد الهام گرفتهشده اند.
Safari
لوگوی سافاری به موضوع سفر میپردازد، چرا که یک قطبنمای آبی است. محیط دایرهی آبی رنگ با استفاده از خطوط سفید مرکزگرا (بعضی کوتاهترو بعضی بلندتر) به بخشهای کوچک تقسیممیشود. فلشهایی هم به صورت مورب تراز شده اند:یکی به رنگ قرمز و دیگری سفید و خاکستری.
USA Today
یواسآ تودِی اولین روزنامهی ملی در ایالات متحدهی آمریکاست. این روزنامه که در واشنگتن دی سی توسط تاجری به نام آل نیوهارت تأسیسشد،یکی از مشهورترین و معتبرترین روزنامهها محسوب میشود که یک دایرهی کامل در لوگوی آن دیده میشود.دایرهی آبی بزرگی که نشان دهندهی تعادل و بینهایت، ثبات و کمال است و این نشاندهنده ی رویکرد روزنامه در رابطه با اخبار و مطالبی است که منتشر میکند.لوگوی USA Today از نظر طراحی فوق العاده مینیمالیستی است اما معنادار و مرتبط با رویکرد روزنامه.
Bavarian Nordic
باواریا نوردیک ، یک شرکت بیوتکنولوژی متخصص در توسعه، تولید و تجاریسازی ایمنیدرمانیهای ضد سرطان و واکسنهای ضد بیماریهای عفونی است که لوگوی آن معنای دیگری به دایره دادهاست.ترکیب هشت دایرهی قرمز توپر در اندازههای مختلف شبیه یک تصویر هندسی انتزاعی از مولکولها یا باکتریها است که نشاندهنده ی جهت فعالیت شرکت میباشد.
اگر به داستان لوگوهای مختلف و طراحان و اطلاعات حوزه ی گرافیک علاقه دارید،حتما به بلاگ ما سر بزنید.
اینکه در طراحی های گرافیکی از آنچه شما میپسندید، به گونه ای خلاقانه و هنرمندانه استفاده شود،نیازمند علمی است که هر کسی آن را دارا نیست اما شما میتوانید با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترین ها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان کارهای گرافیکی خود از جمله طراحی لوگوی خود را به ما سفارش دهید. تنها هنر ما دسترسی به اینترنت و دانستن فتوشاپ نیست! ما طراحیم. علاوه بر سفارش،شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهره مند شوید.
دیدگاه ها
۲ دیدگاه ها
ممنونم ازتون ولی لوگوهای دایره ای به اینها ختم نمیشن خیلی تنوع بالایی دارن کاش بشه زیادشون کنید
با تشکر از نظر شما. نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند هستند. ما تلاش میکنیم تا حد امکان به نیازها و ترجیحات کاربرانمان پاسخ دهیم. لوگوهای دایرهای برای ما مهم هستند و از نظر طراحی و استفاده ، تنوع در انتخاب شکلها و اندازهها ممکن است مورد توجه قرار گیرد. ما تعداد زیادی از این لوگوها را در این مقاله مورد بررسی قراردادیم. اما مسلما پرداختن به همه آنها در یک مقاله امکان پذیر نخواهد بود. شاید اگر از جنبه خاص و جالب دیگری با زاویه متفاوتی بتوان به موضوع نگاه کرد، بتوانیم در مقاله ای دیگر باز هم به این موضوع برگردیم.
لطفا بیشتر در مورد خواسته خود توضیح دهید. آیا بخش خاصی از این موضوع برای شما جذاب تر است ؟ و یا برداشت یا نگاه خاصی به این موضوع دارید، که میخواید از این دیدگاه هم به موضوع توجه شود؟ اگر چنین موضوعی وجود دارد لطفا دریک کامنت برای ما بنویسید. ما خوشحال می شویم این نظر را بیشتر بررسی کنیم تا امکان پرداخت مجدد به موضوع را با در نظر گرفتن افزایش تنوع لوگوها در آینده مورد بررسی قرار دهیم.
اگر نظرات یا پیشنهادات بیشتری دارید، خوشحال میشویم که بشنویم. بازخوردهای شما به بهبود وبسایت ما کمک میکند. ممنون از توجه شما و حمایتتان.
صمیمانه از نظر شما متشکریم