وب بنر چیست؟ انواع آن و نکاتی برای طراحی موفق وب بنر
یکی از جاهایی که صاحبان کسبوکار میتوانند کسبوکارشان را تبلیغ کنند، وبسایتها هستند. تبلیغات در وبسایتها از جنس بنر هستند. وب بنر ها انواع مختلفی دارند و با رعایت نکاتی میتوان وب بنر های بهتری طراحی کرد، به گونهای که نرخ کلیک بالاتری داشته باشند و مشتریان بیشتری را برای کارفرما به ارمغان بیاورند.
در این مقاله در مورد انواع وب بنرها ،اینکه کدام یک بهتر است و چگونه میتوان وب بنر بهتری طراحی کرد صحبت خواهیم کرد.
وب بنر تبلیغاتی چیست؟
وب بنر همان بنرهایی هستند که در وبسایتهای مختلف میبینیم. حالا ممکن است این وب بنرها مخصوص خود آن وبسایت باشد یا تبلیغی از کسبوکار و وبسایتی دیگر
وب بنرهای تبلیغاتی معمولا در قسمتهایی از وبسایتهای محبوب و پر بازدید قرار میگیرند که به چشم بیایند و قابل مشاهده باشند. هدف آنها هم جلب توجه مخاطب، ایجاد علاقه، کلیک کردن و در نهایت خرید است. این وب بنرها احتمالا یک محصول را معرفی میکنند، یک برند را معرفی میکنند، از تخفیفهای خاص خبر میدهند، از کالکشنهای جدید میگویند و …
وب بنرهای تبلیغاتی ما را با یک پیوند مستقیم به وبسایت تبلیغدهنده وصل میکنند و با همین روش ترافیک را به وب سایت تبلیغ دهنده جذب میکنند.
انواع وب بنر تبلیغاتی
در اینجا ما وب بنرهای تبلیغاتی را از دو نظر مورد بررسی قرار میدهیم. یکی از نظر نوع نمایش و دیگری از نظر نوع طراحی.
انواع وب بنرها از نظر نوع نمایش
وب بنرهای تبلیغاتی را از نظر نوع نمایش می توان به سه دسته تقسیم کرد:
وب بنرهای تبلیغاتی ثابت (یک جا نشین)
این نوع وب بنرها جای ثابتی در وبسایت دارند و از همان زمانی که وبسایت لود شد، نمایش داده میشوند. به این نوع وب بنرها Run of Site Banner Ad یا (ROS) میگویند. تبلیغات ROS در بالا، پایین و یا حاشیهی یک صفحهی وب ظاهر میشوند. این نوع تبلیغات معمولا قیمت کمتری نسبت به تبلیغات پاپ_آپ دارند.
من دوست دارم به این نوع از وب بنر ها “یک جا نشین” بگویم تا با وب بنر ثابتی که در ادامه به آن میپردازیم، جابهجا گرفته نشوند.پس اسم یک جا نشین را من انتخاب کردم و لازم نیست به دنبال ریشهی آن بگردید!
وب بنرهای تبلیغاتی پاپ_آپ
این نوع وب بنرها که به آن پنجرههای بازشو هم میگویند از همان اول در وبسایت نمایش داده نمیشوند و با توجه به نوع آن به یک باره روی صفحه ظاهر میشوند.
تبلیغات پاپ آپ چهار نوع اصلی دارند:
وب بنرهای پاپ-آپی که براساس زمان برنامه ریزی شدهاند. مثلا بعد از گذشت ده ثانیه از حضور کاربر در صفحه، نمایش داده میشوند.
وب بنرهای پاپ_آپی که با اسکرول کردن و رسیدن به نقطهی خاصی از صفحه نمایش داده میشوند.
وب بنرهای پاپ_آپی که با کلیک کردن کاربر روی نقطه یا ناحیهی خاصی از صفحهی سایت نمایش داده میشوند.
وب بنرهای پاپ_آپی که قبل از خروج کاربر نمایش داده میشوند، یعنی با کلیک کاربر روی دکمهی خروج این وب بنر باز میشود و در لحظهی آخر به کاربر یک پیام را منتقل میکند.
وب بنرهای پاپ_آپ میتوانند توجه مخاطب هدف را خیلی خوب جلب کنند اما همچنین میتوانند برای کاربر آزاردهنده هم باشند و باعث شوند کاربر سریعا آنها را ببندد.
پس در استفاده از آنها باید باهوش عمل کرد و طراحی آنها را به گونهای در نظر گرفت که برای مخاطب جذاب باشد و نه آزار دهنده، البته تعداد تبلیغاتی که به صورت پاپ_آپ در زمان حضور کاربر در صفحه به او نمایش داده میشود هم در میزان آزار دهنده بودن تبلیغات موثر است.
وب بنرهای تبلیغاتی ترنزیشنی
این نوع از وب بنرها زمانی ظاهر میشوند که یک صفحهی جدید در حال بارگزاری است و ما در حال انتقال به صفحهی جدید هستیم.
این نوع از وب بنرهای تبلیغاتی به مدت محدودی نمایش داده میشوند و گزینهی بستن تبلیغ هم در اختیار کاربر قرار میگیرد.
این نوع از تبلیغات را معمولا در وبسایتهایی که میتوان در آن فایلهای پرمیوم وبسایت های خارجی را به صورت رایگان دانلود کرد میبینیم! چرا که وبسایت برای ساختن لینک دانلود نیاز به زمان دارد و چه چیزی بهتر از این که در این زمان کاربر یک تبلیغ هم ببیند؟
انواع وب بنرها از نظر نوع طراحی
وب بنرهای تبلیغاتی را در دو نوع کلی میتوان طراحی کرد:
وب بنر ثابت
همانطور که از اسم این نوع وب بنر مشخص است، هیچ عنصر متحرکی در طراحی این وب بنرها وجود ندارد. این وب بنرها که زیاد هم استفاده میشوند معمولا از ترکیب یک تصویر، یک متن کوتاه و دکمه ی دعوت به اقدام تشکیل شدهاند. اگر طراحی این وب بنرها به حد کافی جذاب نباشد، به راحتی میتوانند با صفحهی وب ترکیب شوند و تاثیر چندانی نداشته باشند.
وب بنر متحرک
اسم این نوع از وب بنر میگوید که ما قسمتهای متحرکی را در این نوع تبلیغات میبینیم.در این نوع وب بنرها ممکن است یک بخش از بنر متحرک شود و یا بخشهای مختلفی انیمیت شوند.
این متحرک بودن به طور طبیعی توجه کاربران را به تبلیغ جلب میکند و میتواند تعداد بازدیدها و نرخ کلیک را افزایش دهد. از این نوع تبلیغات میتوان برای توضیح تنوع محصولات و خدمات به روشی مختصر استفاده کرد و تعامل را افزایش داد. اما این نکته را هم باید در نظر داشت که زیادهروی کردن در متحرک کردن اجزای وب بنر میتواند هم آزار دهنده باشد و هم گیج کننده.
حالا که انواع مختلف وب بنر از نظر نوع نمایش و طراحی را میدانید این نکته را هم در نظر بگیرید که این مدلهای مختلف میتوانند با هم ترکیب شوند. یعنی یک وب بنر پاپ_آپ میتواند ثابت باشد یا متحرک، یک وب بنر یک جا نشین هم همینطور و مشخصا یک وب بنر ترنزیشنی هم به همین صورت میتواند ثابت یا متحرک طراحی شود.
کدام نوع از وب بنرها بهتر است؟
با وجود اینکه وب بنرهای متحرک جذابیت بیشتری نسبت به وب بنرهای ثابت دارند اما باز هم جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، چرا که هر نوع مزیتها و معایب خود را دارد اما شما باید با توجه به مخاطب هدف، هدفتان از تبلیغ و صد البته بودجهی مورد نظرتان تصمیم بگیرید که از کدام یک از انواع وب بنرها استفاده کنید. در این مورد میتوانید از وبسایتی که میزبان تبلیغات شماست هم کمک بگیرید. آنها بهتر در مورد اینکه کدام نوع وب بنر در وبسایتشان جواب میدهد اطلاعات دارند.
نکات کاربردی در طراحی وب بنر
برای اینکه بتوانیم یک وب بنر تبلیغاتی خوب و موفق طراحی کنیم نیاز است که به نکاتی توجه کنیم که در ادامه به آنها میپردازیم.
۱. انتخاب درست سایت برای نمایش وب بنر
اول از همه برای نمایش وب بنر تبلیغاتیمان وبسایتهایی را انتخاب کنیم که از حضور مخاطب هدفمان در آن مطمئن باشیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.
مثلا وبسایتی مثل نینی سایت برای تبلیغ فروشگاه سیسمونی وبسایت مناسبی است اما برای یک شرکت تولید کنندهی میلگرد چطور؟
۲. انتخاب تبلیغ با اندازه ی مناسب
طبق آمار Google Adsense موفق ترین وب بنرهای تبلیغاتی این اندازهها را دارند:
۳. وب بنر را ساده طراحی کنید.
فرض را بر این بگذاریم که بینندهی یک وب بنر تبلیغاتی شاید فقط یک ثانیه تبلیغ را ببیند، پس بهتر است که محتوا و تصاویر در عین جذابیت، ساده در نظر گرفته شوند تا سریعتر مفهوم را منتقل کنند. در این مرحله، همکاری کارفرما با طراح از اهمیت بالایی برخوردار است. ( متاسفانه برخی از کارفرماها چنین تصوری را دارند که هر چه کار شلوغ تر باشد، بهتر است و نان طراح حلال تر !)
۴. از ارزشها صحبت کنید.
در وب بنرهای تبلیغاتی از ارزشهای خدمات، محصولات و برند بگویید.
پیشنهادها یا قیمتهای جذاب، همیشه مخاطب را جذب میکند. از عبارتهای کوتاهی “مثل ۵۰% تخفیف”یا “کیفیت بالا” و … استفاده کنید.
این قسمت در طراحی از ارزش بالایی برخوردار است و باید اولین قسمتی باشد که مخاطب آن را میبیند.
۵. از دکمهها استفاده کنید.
از دکمه ها برای دعوت به اقدام استفاده کنید.طبق آمار، دکمهها نرخ کلیک تبلیغات را زیاد میکنند. یک دکمه میتواند یک شکل باشد که روی آن یک متن دعوت کننده نوشته شده است. متنی که مخاطب را به اقدام تشویق میکند. مثل “همین الان خرید کن”
۶. از فونتهای خوانا استفاده کنید.
مخاطب برای دیدن و خواندن وب بنر تبلیغاتی وقت زیادی نمیگذارد.پس اینجا جای استفاده از فونتهای قشنگی که خوانا نیستند، نیست. از فونتهای پر پیچ و خم، خیلی نازک و فونتهایی که خواندنشان مشکل است استفاده نکنید.
یادتان نرود که اندازهی فونت عنوان و بدنه را متفاوت در نظر بگیرید.
اگر برند فونت سازمانی دارد، از آن استفاده کنید. فونتهای سازمانی معمولا جوری انتخاب میشوند که خوانا باشند.
۷. سازگار با برند طراحی کنید.
وب بنرهای تبلیغاتی به وبسایت برند لینک میشوند، پس طراحی نباید به گونهای باشد که کسی که روی لینک کلیک میکند وارد یک دنیای کاملا متفاوت شود و این باعث گیج شدنش بشود. حس و حال برند را در طراحیهایمان حفظ کنیم.
۸. در طراحی وب بنر به موقع از تصویر استفاده کنید.
همهی وب بنرها به تصویر نیاز ندارند و لازم است زمانی از تصاویر استفاده کنیم که به رساندن پیام کمک میکنند. عکسهایی که انتخاب و استفاده میکنیم باید پیامی که میخواهیم منتقل کنیم را تقویت کنند و به محصول یا خدمات مرتبط باشند. با کیفیت بودن تصاویر هم که از اهمیت بالایی برخوردارند.
۹. رنگ های مناسب انتخاب کنید.
توصیهی همیشگی ما این است که به پالت رنگی سازمانی برند وفادار بمانید اما گاهی اوقات نیاز است که یک رنگ دیگر را نیز به کار اضافه کنیم. در این گونه موارد حتما باید دو نکته را در نظر بگیریم.
یک احساسی که میخواهیم در مخاطب به وجود بیاوریم و دو مخاطب هدف. چرا مخاطب هدف؟ چون رنگها در فرهنگهای مختلف معنیهای متفاوتی دارند. پس قبل از اضافه کردن یک رنگ به وب بنر تبلیغاتی، در مورد مخاطبین هدف و معانی رنگها در فرهنگشان پرس و جو کنیم.
۱۰. از انیمیشن استفاده کنید.
معمولا وب بنر متحرک تاثیر بیشتری از وب بنر ثابت دارد، به شرطی که بیننده را از پیغام اصلی تبلیغ منحرف نکند. پس اگر کارفرما شرایطش را دارد از این آپشن استفاده کنید.
۱۱. سلسله مراتب را حفظ کنید.
هر وب بنر از سه قسمت مختلف تشکیل شدهاست که باید با حفظ سلسله مراتب در طراحی وب بنر در نظر گرفته شوند.
- لوگو: لوگو در طراحی وب بنر باید دیده شود ولی نه به اندازهی قسمتهای دیگر
- ارزش خدمات: این قسمت، باید اولین قسمتی باشد که به چشم مخاطب میخورد.
- دعوت به اقدام: این قسمت باید کاملا واضح باشد و بعد از قسمت “ارزشها” دیده شود.
۱۲. حجم خروجی وب بنر کم باشد.
تبلیغ باید سریع لود شود تا بیننده قبل از اسکرول کردن آن را ببیند. پس حجم خروجی وب بنر تبلیغاتی را پایین نگه دارید. Google Adwords میگوید که زیر ۱۵۰ کیلوبایت
حجم ایدهآلی برای وب بنرها ست. هر چه کوچکتر بهتر اما نگذارید پایین نگه داشتن حجم وب بنرها به کیفیت کارتان آسیب بزند.
در تبلیغات بعدیتان، موفقتر عمل کنید.
شما با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شد ( چه بعنوان طراح و چه بعنوان کارفرما) میتوانید تبلیغات موفقتری داشته باشید. اگر نکتهی دیگری را برای بهتر شدن یک وب بنر تبلیغاتی در نظر دارید در قسمت کامنتها برایمان بنویسید.
شما میتوانید برای سفارش وببنرهای ثابت یا متحرک خود با ما در تماس باشید. ما در آرچیوورک در تلاشیم که بهترین نتیجه را برای کارفرمایان خود رقم بزنیم.
منابع
Crosby, B. (2023, 07 06). ۸ Types of Banner Ads — And How To Use Them. Retrieved from brafton: https://www.brafton.com/blog/paid-search-blog/types-of-banner-ads/
Kraus, E. (2023, 8 30). What Is a Web Banner? Definition, Examples & Costs. Retrieved from Fit Small Business: https://fitsmallbusiness.com/what-is-a-web-banner/
Leave a پاسخ