طراحی پرچم | نکاتی برای طراحی بهتر
داستان طراحی پرچم برای من با گرفتن یک سفارش برای طراحی پرچم رومیزی و سپس طراحی پرچم تشریفات آغاز شد. با قبول کردن این سفارش، پرسوجوها و سرچ کردنها شروع شد و نتیجهی این پرسوجوها نکاتی است که در این مقاله به آن اشاره میکنم.
انتخاب چاپخانه
یکی از مهمترین نکاتی که قبل از شروع طراحی پرچم باید به آن توجه کنید انتخاب چاپخانه است. چراکه چاپخانههای مختلف استانداردهای مختلفی برای چاپ دارند و در مواردی مانند موودرنگی، حاشیهی امن چاپ و فرمت خروجی با هم تفاوت دارند.
من قبل از شروع طراحی با چند چاپخانه صحبت کردم و استانداردهایی که به من دادند را برای شما هم مینویسم تا بدانید انتخاب چاپخانه قبل از شروع به طراحی نکتهی مهمی است.
چاپخانهی اول :
موود رنگی: RGB / منطقهی امن طراحی: ۱۴*۱۴و ۱۷*۹ در مرکز طراحی / فرمت خروجی: PSD
چاپخانهی دوم:
موود رنگی: CMYK / منطقهی امن طراحی: تمام صفحه با حاشیهی نیم سانتیمتر خطای برش / فرمت خروجی: Jpeg
امیدوارم با مقایسه ی اطلاعاتی که دو چاپخانه به من دادند متوجه اهمیت انتخاب چاپخانه قبل از شروع طراحی شده باشید.
اندازهی پرچمها
اندازهی پرچم رومیزی : ۲۰*۳۰ سانتی متر
اندازهی پرچم تشریفات : 150*90 سانتی متر
اندازههای پرچم ساحلی (بادبانی، سامورایی، هلالی، کمانی و …)، اهتزاز و … متناسب با نوع و مکان استفاده از آنها متفاوت هستند.
موود رنگی در طراحی پرچم
از آنجایی که طراحی پرچم هم در دستهبندی کارهای چاپی قرار میگیرد، موود رنگی مناسب آن CMYK است اما همانطور که در نکتهی انتخاب چاپخانه به آن اشاره کردیم، ممکن است بعضی چاپخانهها با دستگاههایی کار کنند که با موود رنگی RGB سازگار است.( این مورد هنوز برای من عجیب است اما واقعیت دارد.). پس برای اطمینان از نوع موود رنگی با چاپخانه هماهنگ کنید.
حاشیهی امن در طراحی پرچم
مانند اکثر طراحیهای چاپی، برای طراحی پرچم هم حداقل نیم سانتی متر حاشیهی امن لحاظ کنید. اما در نظر داشته باشید که طراحی شما لازم نیست تا حاشیههای پرچم کشیده شود.
برای طراحی خود فضای تنفس در نظر بگیرید و اجازه دهید این فضای خالی کمک کند که المانهای اصلی طراحی ( لوگو، شعار، نام برند و …) بهتر دیده شوند.
لازم به ذکر است که در این مورد هم حتما با چاپخانه هماهنگ باشید.
ساده طراحی کنید
پرچم چیزی مانند بروشور یا بنر نیست که نیاز باشد مخاطب با دیدن آن اطلاعات زیادی دریافت کند. پس آن را ساده نگه دارید. شما میتوانید در یک سمت پرچم لوگوی برند و در سمت دیگر از پترن برند، شعار برند، یکی از رنگهای اصلی پالت رنگی سازمانی برند و … قرار دهید.
طراحی پرچم به صورت یک رو هم ممکن است، پس لازم نیست حتما پرچم را به صورت دو رو طراحی کنید.
از پالت رنگی سازمانی برند خارج نشوید.
خارج نشدن از پالت رنگی سازمانی یک برند در طراحیهای اصلی آن یک نکتهی بدیهی است اما اشارهی دوباره به آن خالی از لطف نیست. در طراحی پرچم هم این نکته را در نظر داشته باشید و به پالت رنگی سازمانی برند وفادار بمانید.
وفادار ماندن به پالت رنگی سازمانی برند باعث میشود مخاطب به مرور این رنگها را به خاطر بسپارد و با دیدن این رنگ ها در کنار هم سریع برند را تشخیص دهد.
به دنبال تنوع در طراحی پرچم هستید؟
برای ایجاد تنوع در طراحی پرچم (به صورتی که به سادگی و قابل فهم بودن آن ضربه نزند) میتوانید از اشکال مرتبط با برند در طراحی پرچم استفاده کنید. مثلا اگر شکل دایره در هویت بصری برند نقشی ایفا میکند میتوانید در طراحی پرچم نیز از آن استفاده کنید. این استفاده میتواند در راستای ایجاد تنوع در طراحی، تاکید بر یک کلمه یا نکته و … باشد.
فرمت خروجی در طراحی پرچم
فرمت خروجی مناسب برای اکثر چاپخانهها Jpeg است، اما ممکن است چاپخانهای با فرمت متفاوتی (PSD, PDF,…) کار کند. پس در مورد این مورد هم حتما با چاپخانه صحبت کنید. (ارجاع به نکتهی انتخاب چاپخانه)
انتخاب پایهی پرچم
پایهی پرچمها متناسب با نوع آنها جنسهای مختلفی دارد، مثلا برای پرچم رومیزی پایههای خاتم، سنگی، استیل،ال، تی و پلکسی موجود است و برای پرچم تشریفات پایهی گرانولی و فلزی در ارتفاع های مختلف وجود دارد.
انتخاب نوع پایهی پرچم بیشتر سلیقهای است اما به شما توصیه میکنم پایهی پرچمی مثل پرچم رومیزی را متناسب با مبلمان محیطی که پرچم قرار است در آن قرار داده شود انتخاب کنید، جوری که بیشترین همخوانی را با آن محیط داشته باشد. مثلا اگر در دفتر مدیر شرکت (که قرار است پرچم در آن قرار بگیرد) دستسازههای خاتم مثل قاب عکس، جای دستمال کاغذی و … وجود دارد، پایهی خاتم برای پرچم هم میتواند انتخاب خوبی باشد. در انتخاب جنس پایه، بودجهی کارفرما هم نکتهی قابل توجهی است. مخصوصا اگر قرار است پرچم در تعداد بالا چاپ شود.
توصیههای نویسنده در رابطه با طراحی پرچم
این حرف یک توصیه است و جزو قواعد یا نکات طراحی پرچم نیست. لطفا پرچم را به صورت ریشهدار سفارش ندهید. پرچم بدون ریشه واقعا جلوهی بصری بهتر و زیباتری دارد. اگر کارفرمای شما قصد سفارش پرچم به صورت ریشهدار دارد، با او صحبت کنید و سعی کنید متقاعدش کنید که از این کار صرف نظر کند. چون علاوه بر زیبا نبودن این مدل از چاپ پرچم، احتمال خارج شدن پرچم از پالت رنگی سازمانی برند بسیار زیاد است. چرا که این ریشهها به درخواست شما و با کد رنگی مورد نظر شما رنگ نمیشوند و شما باید بین رنگهای محدود موجود در چاپخانهها انتخاب کنید و این یعنی یک وصلهی ناجور!
البته این نظر شخصی من ( نویسنده) است و ممکن است شما با نظر من موافق نباشید.
توصیهی دوم در مورد انتخاب چاپخانه است. در انتخاب چاپخانه ترجیحا به سراغ آن دسته از چاپخانههایی بروید که همکارانتان با آنها کار کردهاند و از کیفیت چاپ آنها راضی بودهاند.( میدانم این نکته هم بدیهی است اما بد نبود به آن اشاره شود.)
اگر با چاپخانهای همکاری داشتید و از نتیجه ناراضی بودید ( و دلیل رضایت نداشتن کیفیت چاپ آنها بوده نه اشتباهات طراحی) آن را بعد از در میان گذاشتن با خود چاپخانه با همکارانتان نیز در میان بگذارید که آنها مسیر شما را نروند.
جمعبندی:
در طراحی پرچم حتما در مورد نکات چاپی مانند موود رنگی، حاشیهی امن و فرمت خروجی با چاپخانه صحبت کنید. ساده طراحی کنید و اطلاعات زیادی در پرچم قرار ندهید. از پالت رنگی برند خارج نشوید و پرچم ریشه دار سفارش ندهید!
اگر به فکر داشتن یک پرچم مناسب و جذاب برای رو میزتان هستید، از شما دعوت میکنیم با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترینها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان طراحیهای گرافیکی خود از جمله طراحی پرچم خود را به ما سفارش دهید. تنها هنر ما دسترسی به اینترنت و دانستن نرم افزارها نیست! ما طراحیم. علاوه بر سفارش، شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهرهمند شوید.
Leave a پاسخ