لوگو چیست؟

لوگو ها نمادهایی هستند که از متن و تصاویر تشکیل شده اند و به ما کمک می کنند برند هایی را که دوست داریم شناسایی کنیم. اما آنها می توانند خیلی بیشتر باشند! یک لوگو خوب سنگ بنای برند شماست.یک لوگو که اصولی دیزاین شده باشد به مشتریان کمک می کند بفهمند شما چه کاری انجام می دهید؟ کیستید؟ و برای چه چیزی ارزش قائل هستید؟ مسئولیت بالای این تصویر کوچک بسیار زیاد است! این هم از تعریف لوگو و اینکه چگونه بیشتر آنها ساخته می شوند.

لوگو نمادی است که از متن و تصاویر تشکیل شده است و مشاغل را مشخص می کند. یک لوگو خوب نشان می دهد که یک شرکت چه کاری انجام می دهد و مارک چه ارزش هایی دارد.

تعریف دقیق طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو در واقع ایجاد علامت تجاری کامل بصری برای یک شرکت است. بسته به نوع ، یک لوگو معمولاً از یک نماد یا مارک تجاری و یک لوگو تایپ ، همراه با یک برچسب تشکیل شده است. (What is a logo?۱)

لوگوی طراحی شده برای شرکت آسمانه گستر اهواز( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

کارهای اساسی یک لوگو چیست؟

شاید از خودتان بپرسید که اهمیت لوگو چیست؟ وچه کارهای مهمی انجام می دهد؟ باید گفت کارهای مهمی که حتی از عهده ی یک وزنه بردار هم بر نمی آید.

یک لوگو به دلایلی مهم است ، این که:

۱. دراولین برخورد برداشت عالی ایجاد می کند ، که مشتریان را به تعامل با نام تجاری شما دعوت می کند

۲. به شما در ایجاد هویت تجاری کمک می کند

۳. نمادی به شرکت شما می دهد که از طریق آن مردم می توانند شما را بهتر به یاد بیاورند

۴- شما را از رقبا متمایز می کند

۵. وفاداری به برند را تقویت می کند. (What Is a Logo?۲)

عناصر یک لوگو چیست؟

اکنون که دانستیم لوگو چه کاری انجام می دهد ، بیایید بررسی کنیم که آنها از چه ساخته شده اند. گرد و غبار ستاره ای ، چیپس شکلات ، بازی های روی صفحه بازیافتی؟

نزدیک است اما نه کاملا!

در حالی که پاسخ قطعی وجود ندارد، ما می توانیم برخی از عناصر مشترک طراحی لوگو را تجزیه کنیم. این عناصر با هم کار می کنند تا ۷ نوع  لوگو را تشکیل دهند.

لوگو چیست؟ - لوگو طراحی شده برای برند فروشگاه آنلاین کالاکشن
لوگوی طراحی شده برای فروشگاه آنلاین کالاکشن ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

۱)تایپوگرافی

وقتی نوبت به فرم می رسد ، دیزاین یک لوگو معمولاً شامل نوعی عنصر تایپوگرافی است. این می تواند از یک حرف به سبک مونوگرام ، تا مخفف یا عنوان کامل کسب و کار باشد.

همانطور که در مثال پایین می بینید لوگو از حروف اول یعنی حرف A و M استفاده کرده که نمونه خوبی از دیزاین با تایپ در لوگو است.

لوگو چیست؟ - لوگوی طراحی شده برای برند گروه طراحی مدنیان A.M.Design
لوگوی طراحی شده برای گروه طراحی مدنیان A.M.Design ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

۲)بخش تصویری

گاهی تایپوگرافی با علامت ها یا نمادهایی همراه است. اینها می توانند نمایشی یا متشکل از عناصر هندسی انتزاعی باشند.(واضح و گویا و یا انتزاعی و ذهنی)

در موارد خاص ، لوگوها شامل عناصر تزئینی مانند کار با خط یا علائم نگارشی بصری – مانند ستاره های کوچک یا خطوط نقطه ای – هستند که لزوماً یک تصویر خاص و مستقل ایجاد نمی کنند.

موکاپ نمایشگر لپتاپ و موبایل - موکاپ فتوشاپی لایه باز
لوگوی طراحی شده برای املاک رحیمی ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

برای مثال لوگوی املاک رحیمی از بحش نوشتاری (تایپوگرافی) rahimi real estate تشکیل شده و در بالای آن بخش تصویری متشکل از ترکیب دو علامت انتزاعی تیک و خانه قرار دارد که به معنی موفقیت و در زمینه مسکن است.

۳)رنگ

پس از فرم، بحث رنگ در دیزاین هویت بصری برندینگ پیش می آید. لوگو ها می توانند سیاه و سفید ، تک رنگ یا چند رنگ باشند. لوگو های چند رنگ غالباً دارای پالتهایی هستند که یا مشابه هستند ، به معنی رنگهای مشابه ، یا مکمل ، به معنی رنگهای دور یا مخالف(در چرخه رنگ ها).

اهمیت توجه به رنگ در طراحی لوگوی برند - لوگوی طراحی شده برای مشاور امور مقدم
لوگوی طراحی شده برای مشاور امور مقدم ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

چنانکه می بینید در لوگوی برند املاک مقدم پالت رنگی از رنگ های مشابه (ترکیب آنالوگ) استفاده شده است که با مفهوم برند همخوانی دارد.

۴)زمینه

در برخی موارد ، دیزاین یک لوگو نیز با توجه به زمینه استفاده ی آن در هویت بصری برندینگ مشخص می شود. با این اوصاف، مهم است که به زمان و مکان لوگو ها فکر کنیم. معمولاً لوگو ها را به صورت آنلاین، روی کارت های ویزیت، ویترین فروشگاه ها، تبلیغات و چاپ آنها مشاهده می کنیم. اما تجارت شما ممکن است نیازهای خاصی داشته باشد. (What is a logo?۱)

۵)تگ لاین

در زیر یک لوگو قرار دارد ، یک تگ لاین به طور معمول شامل یک جمله یا عبارت واضح است که برای قلاب کردن مخاطبان شما یا روشن کردن اینکه شرکت شما چه کار می کند، طراحی شده است. (What Is a Logo?۲)

تگ لاین یکی ازعناصر اصلی طراحی لوگو است - لوگو طراحی شده برای بازرگانی آهن آلات توس آرون
لوگوی طراحی شده برای بازرگانی آهن آلات توس آرون ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

برای مثال در لوگوی آتا شعار مجموعه و اسم کامل آن در تگ لاین آمده است. که نمونه خوبی از تگ لاین است اسم کامل مجموعه را به همراه ارزش های مجموعه نشان می دهد.

۶)عناصر ایستا یا پویا

یکی از ایستگاه های موجود در جاده در طراحی لوگو که قابل ذکر است؛ تصمیم برای ایجاد یک لوگو ثابت – آرمی که هر کجا وجود دارد همان شکل است –  و یا یک آرم پویا – آرمی که بسته به زمینه آن تغییر می کند- است. توجه کنید که چگونه در مثال عناصر بسته به کاربردشان تغییر می کنند.(What is a logo?۱)

لوگو چیست؟ - عناصر ایستا و پویا در لوگو - لوگو طراحی شده برای مجموعه مشاوره سرمایه گذاری گنجه
لوگوی طراحی شده برای مجموعه مشاوره سرمایه گذاری گنجه ( طراح لوگو: علی عبودی از گروه طراحی آرچییورک)

تاریخچه پیدایش لوگو چیست؟

لوگو ها از هزاران سال پیش وجود داشته اند. لوگو های ابتدایی چیزی بیشتر از علامت گذاری های متمایز ساده ، نمادها یا نشانه های واقعی نبودند که برای نشان دادن سازنده محصول یا ارتباط نوع محصولاتی که یک بازرگان خاص می فروخت ، ایجاد شده بودند.

به عنوان مثال ، تحت سلطنت هانری سوم ، در سال ۱۲۶۶ ، پارلمان انگلیس قانونی را تصویب کرد که طبق آن همه نانوایان برای نانی که می فروختند از علامت مشخص استفاده کنند. مورخان بر این باورند که این اولین اقدام قانونی انگلیس در مورد علائم تجاری بوده است .

لوگو مدرن در پی معرفی قوانین مربوط به علائم تجاری در قرن نوزدهم تکامل خود را آغاز کرد. لوگو نمادین جک دانیلز به سال ۱۸۷۵ برمی گردد ، اندکی پس از آنکه کنگره قانون علامت تجاری ایالات متحده را در سال ۱۸۷۰ در تلاش برای ایجاد یک رژیم علامت تجاری فدرال تصویب کرد که توسط دادگاه عالی رد شد ، به تصویب رسید. در سال ۱۸۷۶ ، مثلث قرمز معروف Bass Brewery اولین علامت تجاری بود که پس از تصویب قانون علامت های تجاری در ۱۸۶۲ در انگلستان ثبت شد. با پیشرفت دوره ویکتوریا،  اولین برند ها تاسیس شدند، با ظهور رشته طراحی گرافیک به عنوان یک شکل هنری ، این علائم تجاری پیچیده تر شده و به لوگو تبدیل شدند. لوگو های مدرن امروزی از بیانیه های پیچیده تصویری به تصاویر ساده تر تبدیل شده اند تا در دنیایی از بیش از حد بصری برجسته شوند و آنها را به راحتی در چندین کانال رسانه ای ، از جمله تلفن های همراه و تبلت ها تشخیص دهند. (What Is a Logo?۳)

تفاوت برندینگ با لوگو چیست؟

یکی از سردرگمی رایج در درک تفاوت بین لوگو ها و برندینگ مشاهده می شود. به نظر پیچیده می رسد اما تفاوت آن بسیار ساده است: برند شما مجموعه برداشت های مردم از شرکت شما است. به عبارت دیگر ، می توان آن را تصویر کلی ای دانست که شرکت شما بر مشتری بر جای می گذارد. این برداشت می تواند توسط بسیاری از موارد مانند تبلیغات ،موارد تجاری ، خدمات مشتری و البته لوگوی شما نیز برجای بماند.

درست است ، لوگوی شما بخشی از برندینگ شما است (نه برعکس). به عنوان مثال ، در حالی که لوگوی اپل نمادین است و بلافاصله قابل تشخیص است ، اما تنها چیزی نیست که باعث ایجاد هویت برندِ زیبا ، آسان برای استفاده و مشتری پسند آن ها می شود. این کیفیت ها از طریق انتخاب طراحی آنها در تبلیغات بیلبورد ، تبلیغات تجاری ، طراحی وب و چیدمان فروشگاه در سایت نشان داده می شود. لوگو به سادگی ارتباط بصری بین آن موارد را با هم نگه می دارد. بعلاوه ، باید بپذیریم که اپل بدون آن علامت سیب زیبا و نیمه خورده ، دیگر مثل گذشته نخواهد بود. (What is a logo?۱)

امیدوارم این مطلب به شما کمک کند که پروژه های طراحی خود را حرفه ای شروع کنید و با کیفیت بهتری به سرانجام برسانید. اگر مایل به سفارش طراحی لوگو متناسب با برندتان هستید تیم طراحی ما می تواند به شما کمک کند. لذا لطفاً در صفحه تماس با ما یکی از روش هاب ارتباطی را انتخاب کرده و پس از معرفی خود پروژه تان را شرح دهید تا شما را راهنمایی کنیم.


منابع

  1. https://99designs.com/blog/tips/what-is-a-logo/
  2. https://www.tailorbrands.com/logo-maker/what-is-a-logo
  3. https://www.investopedia.com/terms/l/logo.asp
  4. آرشیو طرح های نگارنده
, , , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.