دیزاین بریف چیست؟

 دیزاین بریف چیست؟ و کاربردش کجاست؟

شاید این عبارت را قبلا شنیده باشید یا عبارت های معادل فارسی آن را مثل پرسشنامه، توجیه نامه طراح، شرح مختصر کارفرما و.. به گوش شما خورده باشد اما واقعا این عبارت چه معنایی دارد؟

خلاصه‌ی کتبی شرح پروژه یا دیزاین بریف، اطلاعاتی است که کارفرما در اختیار طراح میگذارد. یا طراح با سوالاتی که میپرسد، به دست می آورد.  باعث میشود که نیازها و خواسته های کارفرما را به طور دقیق بشناسد و براساس آنها طراحی کند.

اما در این مورد باید به نکاتی توجه کرد، تا این بریف بتواند راه گشا باشد. توضیحات کارفرما برای طراح واضح بوده و به طراحی موفق منجر شود.

۱) توافق با کارفرما چاره کار است!

قبل از شروع طراحی شما باید با کارفرما در مورد نوع تجارتش، بازاری که در آن فعال است، مشتریان ایده آلش و.. صحبت کنی. این کار را می توانی در قالب مجموعه ای از سوالات در اختیار کارفرما قرار دهی.

هدف از دیزاین بریف تعمال با کارفرما و نیازسنجی دقیق برای پیشبرد بهتر پروژه طراحی است.
( photo by : headway on unsplash)

۲) یک معامله ی برد-برد !

محدوده کار و خروجی طراحی تا حدی با پاسخ دادن به سوالات برای طراح و کارفرما روشن می شود و متوجه می شوید که از روند کار چه نتیجه ای انتظار می رود. طراح هم به شناخت مشخصی از پروژه میرسد که پروژه تا کجا می توانند پیش برود. و انتظارات و خواسته هایی که طراحی را باید به سوی آن هدایت کند کدامند؟

در این مذاکره تلاش بر یک مذاکره برد-برد برای هردو طرف در پروژه طراحی است.
( photo by :christina-wocintechchat-com on unsplash)

۳) کتبی یا شفاهی مساله این است!

درست است که صحبت در مورد پروژه و یا ارتباط تلفنی راحت است اما مکتوب کردن توجیه نامه طراحی به صورت پرسشنامه کتبی مزایایی برای هردو طرف دارد:

۱)همه جزییات را شامل می شود و چیزی از قلم نمی افتد.

۲)قابلیت مراجعه مجدد و بررسی را دارد.

پس سعی کنید تا حد امکان تمامی موارد گفته شده و خواسته شده را به صورت مکتوب رد و بلد کنید تا هم قابل مراجعه و استناد باشد و هم چیزی از قلم نیوفتد.

دیزاین بریف کتبی بهترین گزینه برای مراجعه مجدد و استناد طرفین در مراحل مختلف طراحی است.
( photo by :green chameleon on unsplash)

۴) برای کارفرما مشق شب نتراشید!

کارفرمای را با یک بریف بسیار طولانی نترسانید. سعی کنید تا حد ممکن خلاصه و مفید باشد. استفاده از یک پرسشنامه ۱۰ صفحه ای مشق شبی است که مشتری شما را از کار با شما منصرف می کند. چون احتمالا زمان کافی برای انجام این تکالیف را ندارد، پس مختصر ومفید بهتر است!

دیزاین بریف نباید بیش از حد طولانی باشد.
( photo by :jeshoots-com on unsplash)

۵) جزییات مهم را از دیزاین بریف حذف نکن!

سعی کنید تمام جزییاتی که برای بهتر شدن طرح لازم است را در پرسشنامه جا دهید. این هنر شماست که به کارفرما انگیزه دهید تا برای بهتر شدن طراحی جزییات تجارتش را برای شما باز کند.

در عین خلاصه بودن، نباید نکات مهم و تاثیر گذار از بریف حذف شود.
( photo by :michael henry on unsplash)

در نهایت چه طراح باشید و چه کارفرما از این مرحله یعنی رد و بدل کردن شرح پروژه، در فرآیند دیزاین رد نشوید. با دقت و حوصله برای آن وقت بگذارید و بدانید این مرحله مسیر شما برای رسیدن به مقصد را مشخص و هموار میکند.

تیم ما در شروع هر پروژه طراحی روند مخصوص به خود را بر همین اساس دارد.  برای شروع کار طراحی در ابتدا سوالات کلی ای از کارفرما می پرسیم تا شناخت کلی ای از پروژه بدست بیاوریم. بعد از توافقات شرایط کاری پروژه و مباحث مالی پرسشنامه ای را برای کارفرما ارسال میکنیم تا پر کند و جزییات بیشتری را در مورد پروژه برای ما شرح دهد. برای مشاهده بریف ما اینجا کلیک کنید.

امیدوارم این مطلب به شما کمک کند که پروژه های طراحی خود را حرفه ای شروع کنید و با کیفیت بهتری به سرانجام برسانید.

, , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 5 =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.