چه سوالاتی را باید در فرم دیزاین بریف از کارفرما مطرح کنیم؟

چه سوالاتی برای دیزاین بریف بپرسم؟

دیزاین بریف چیست؟ و کاربردش کجاست؟

بریف در واقع  اطلاعاتی در مورد پروژه است که کارفرما در اختیار طراح میگذارد یا طراح با سوالاتی که میپرسد به دست می آورد. و باعث میشود که نیازها و خواسته های کارفرما را به طور دقیق بشناسد و براساس آنها طراحی کند. این اطلاعات در مورد ویژگی ها و ابعاد مختلف پروژه، خواسته های کارفرما، انتظارات از نتیجه پروژه، شرایط و توافقات در رابطه با نحوه انجام، هزینه زمان و… . طراح برای اینکه بتواند به خوبی پروژه را انجام دهد و نتیجه کار او برای کارفرما ارزشمند باشد، می تواند پس از گوش دادن به توضیحات کارفرما سوالاتی را از او بپرسد تا ابعاد پروژه بیشتر برای هر دو مشخص شود. در اینجا به برخی از مهم ترین این سوالات می پردازیم.

۱) هدف طراحی چیست؟ و کجا به نمایش در می آید؟

باید بدانید که کارفرمای شما چرا به لوگو احتیاج دارد و کجا می خواهد از آن لوگو استفاده کند. مسلما هر چه دیزاین اهداف پیچیده تری داشته باشد و موارد استفاده متعددی داشته باشد به همان میزان نیازمند فکر و توجه بیشتر است و طراح برای کاربردی بودن آن باید نکات و مسائل پیچیده تری را حل کند. فرض کنید شما وسیله ای می خواهید که روی زمین برای جابه جایی یک نفر مناسب باشد. در این جا یک موتورسیکلت سبک می تواند پاسخ خوبی به نیاز شما باشد. اما اگر شما وسیله ای نیاز داشته باشید که هم روی زمین و هم در آب به خوبی حرکت کند و چهار نفر ظرفیت هم داشته باشد مساله کمی پیچیده تر میشود و طراح این وسیله الزامات بیشتری را باید در نظر بگیرد و سائل مشکل تری را باید پاسخ بدهد.

مساله ی دیزاین هم به همین شکل است اگر شما لوگویی نیاز دارید که هم برای کودکان مناسب باشد و هم کهنسالان، طراح را با دو مساله متفاوت و متناقض روبرو کرده اید و او باید با این پیچیده روبرو شود و به آن پاسخ دهد.

اهداف خود را از طراحی مشخص کنید
اهداف خود را از طراحی در دیزاین بریف مشخص کنید( photo by: markus winkler on unsplash)

 2)کارفرما چه خدمات یا محصولاتی را ارائه میدهد؟

شاید کارفرما به علت مجاورت همیشگی با کسب و کار خود با یک عنوان ساده آن را معرفی کند. اما مسلما هر کسب و کاری داستانی دارد.  محصولات و خدمات خاصی را ارئه می کند که ممکن است جزییات و ویژگی های خاص خود را داشته باشند. اینکه کارفرما دقیقا چکار میکند و چه تمایزی در کار او با دیگر همکاران اوست و اینکه چرا به این کار روی آور می تواند یکی از جذاب ترین دستمایه ها برای طراحی باشد. دیزاین می تواند داستان شکل گیری این کسب و کار را روایت کند چرا که قصه از دیرباز برای مردم جذاب بوده و هست.

شناخت خدمات و محصولات کارفرما مهم است. بخشی را به این موضوع اختصاص دهید.
شناخت خدمات و محصولات کارفرما مهم است( photo by: pepi stojanovski on unsplash)

 3) اهداف تجاری بلند مدت کارفرما چیست؟

امکان توسعه مجموعه را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که دیزاین چگونه می تواند زمینه رشد آن تجارت را فراهم کنید. در مورد امکان توسعه و رشد کسبو کار و اهداف بلند مدت تجاری صحبت کنید و امکان آ« را بررسی کنید تا در صورتی که برنامه ای بلند مدت برای آن وجود دارد، دیزاین برای این مساله پیش بینی ای داشته باشد.

امکان رشد بیزینس را در نظر بگیرید
در بریف امکان رشد بیزینس را در نظر بگیرید( photo by: daniel oberg on unsplash)

 4) مخاطب هدف شما کیست؟

باید بدانید مشتریان اصلی کارفرما چه کسانی هستند تا بتوانید طرحی بزنید که با روحیات و فکر آنها سازگار باشد تا به رونق تجارت کارفرمای خود به وسیله دیزاین کمک کنید. وقتی همگان را به عنوان مخاطب هدف انتخاب می کنید باید وقت زیادی را طرف شناخت آ« ها کنید، عادات و خواسته هایشان را بشناسید، بفهمید که آن ها بیشتر کجا حضور پیدا میکنند و به چه چیزهایی فکر میکنند. برای همه آنها در جاهای مختلف و متناسب با نیاز و خواسته های هر کدام تبلیغات و برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید. 

اما وقتی مخاطب هدف مشخصی دارید شناخت آنها ساده ست، راحت تر میتوانید آنها را پیدا کنید و این در وقت و هزینه شما صرفه جویی میکند.

پس این را بخاطر داشته باشید که برای اینکه به همه بفروشید به نیرو و بودجه فراوانی احتیاج دارید اما وقتی هدفمند مخاطب خود را انتخاب میکنید موثر تر می فروشید. در مورد مشتری هدف خود، خواسته ها و نیازهایشان صحبت کنید تا این ویژگی ها در طراحی مد نظر قرارگیرد.

در مورد رشد و توسعه بیزینس سوالاتی را بپرسید
در مورد رشد و توسعه بیزینس در بریف سوالاتی را بپرسید( photo by: logan weaver on unsplash)

 5) رقبای شما کیستند؟

با شناخت رقبا و تحلیل آنها شما می توانی بفهمی که به چه قسمت هایی از دیزاین احتیاج ضروری داری و کدام قسمت ها می تواند متفاوت و خاص باشد.

با شناختن رقبا می توان به دید بسیار مناسبی نسبت به بازار پیدا کرد و راهی برای متمایز شدن لوگو نسبت به رقبا و همین طور دیده شدن و شناخته شدن هرچه بیشتر برند پیدا کرد. بعلاوه از تکرار اشتباهات یا شباهت بیش از اندازه به رقبا می توان جلوگیری کرد تا از اشتباه مخاطبان جلوگیری شود.

رقبای خود را  مطرح کنید و بازار را در نظر بگیرید
رقبای خود را در بریف مطرح کنید و بازار را در نظر بگیرید( photo by: nicolas hoizey on unsplash)

۶) تفاوت شما با رقباتون در چیست؟

این سوال دید بسیار عالی ای به طراح میدهد در این زمینه که چه ویژگی های خاصی رو برای این تجارت در طراحی در نظر بگیرد. این تمایزها ممکن است در خود محصول یا خدمات، نحوه ی ارائه ی آن، نگرش متفاوت اعضای تشکیل دهنده ی کسب و کار، داستان شکلگیری برند و… باشد و استفاده از این تمایز ها به خوبی می تواند به متفاوت شدن و دیده شدن برند کمک کند.

نقاط تمایز و تفاوت های خود را در دیزاین بریف مطرح کنید
نقاط تمایز و تفاوت های خود را در بریف مطرح کنید( photo by: rupert britton on unsplash)

۷)چه زمانی مایلید پروژه تکمیل بشود؟

در مورد زمان منطقی انجام پروژه صحبت کنید. این به شما کمک میکند که توافقی مشخص بر روی زمان تحویل پروژه شکل بگیرد و بتوانید برای انجام آن برنامه زمانی معینی ایجاد کنید. صحبت در موردمحدودیت زمانی باعث میشود بازه زمانی مناسب برای انجام کار راه مطرح کنید و بازه زمانی مورد نظر کارفرما را نیز بدانید و به توافقی مشترک برسید.

محدودیت های زمانی را در دیزاین بریف در نظر بگیرید
محدودیت های زمانی را در بریف در نظر بگیرید( photo by: lukas blazek on unsplash)

تیم ما در شروع هر پروژه طراحی روند مخصوص به خود را بر همین اساس دارد.  برای شروع کار طراحی در ابتدا سوالات کلی ای از کارفرما می پرسیم تا شناخت کلی ای از پروژه بدست بیاوریم. بعد از توافقات شرایط کاری پروژه و مباحث مالی پرسشنامه ای را برای کارفرما ارسال میکنیم تا پر کند و جزییات بیشتری را در مورد پروژه برای ما شرح دهد. برای مشاهده بریف ما اینجا کلیک کنید.

۸)بودجه برای این پروژه چقدر است؟

در مورد قیمت انجام پروژه صحبت کنید. اما همیشه لازم نیست این سوال را بپرسید! بهتر است به عنوان طراح اول قیمت بدهید چون تنها طراح می داند کارش چقدر ارزش دارد.

صحبت در مورد هزینه های پروژه و نحوه پرداخت و زمان بندی پرداخت ها نکته بسیار مهمی است.سعی کنید همیشه بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت در نظر بگیرید تا تعهد طرفین به اجرای پروژه برقرار شود. معمولاً مبلغ پیش پرداخت چیزی در حدود ۳۰ تا ۵۰ % مبلغ کل پروژه است.

در مورد هزینه دیزاین در بریف صحبت کنید
در مورد هزینه دیزاین در بریف صحبت کنید( photo by: rupixen-com on unsplash)

تیم ما در شروع هر پروژه طراحی روند مخصوص به خود را بر همین اساس دارد.  برای شروع کار طراحی در ابتدا سوالات کلی ای از کارفرما می پرسیم تا شناخت کلی ای از پروژه بدست بیاوریم. بعد از توافقات شرایط کاری پروژه و مباحث مالی پرسشنامه ای را برای کارفرما ارسال میکنیم تا پر کند و جزییات بیشتری را در مورد پروژه برای ما شرح دهد. برای مشاهده بریف ما اینجا کلیک کنید.

امیدوارم این مطلب به شما کمک کند که پروژه های طراحی خود را حرفه ای شروع کنید و با کیفیت بهتری به سرانجام برسانید.

, , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.