۵ نکته اساسی برای طراحی لوگوی موثر برای برند شما

ممکن است شما صاحب یک کسب و کار، متخصص برندینگ یا بازاریابی و یا طراح گرافیک باشید. و به همین دلیل به مساله طراحی لوگو علاقه داشته باشید.اهمیت لوگو به عنوان جلوه بصری و چهره ی یک برند برای نمایش پیام آن برکسی پوشیده نیست. و همه می دانند که چه اثر خارج العاده ای در ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب و موفقیت برندینگ می تواند داشته باشد. اما چه نکاتی در طراحی لوگو اساسی است و حتما باید به آنها توجه شود تا به نتیجه بهتری برسیم؟در این مقاله به این مساله می پردازیم. پنج نکته ی اساسی که می تواند به طراحی لوگو کمک کند و اساسی و پایه ای باشد را مطرح می کنیم و شرح آن را میبینیم.

۱) اصل سادگی را در طراحی لوگو رعایت کنید

نکته کلیدی رعایت اصل سادگی است. وجود عناصر جلب توجه کننده ی زیاد در لوگو، باعث دور شدن ذهن مخاطب از مفهوم اصلی لوگو می شود که شما سعی در انتقال آن دارید. پس در اکثر مواقع استفاده از اصل سادگی در انتقال پیام اهمیت اساسی دارد. در این گونه از طراحی بهتر است در صورت امکان پیام خود را با کمترین عناصر به بهترین شکل به مخاطب انتقال دهیم تا در زمان کمتری بتواند آن را دریافت کند. در فرهنگ ما ضرب المثلی داریم به این عنوان که :

کم گوی و گزیده گوی چون در

تا زاندک تو جهان شود پر

نظامی گنجوی

که به طور خیلی خلاصه و به بهترین شکل این مطلب را نشان می دهد.

رعایت سادگی در طراحی لوگو باعث به یادماندنی شدن آن می شود.
سادگی در طراحی لوگو بسیار با اهمیت است. ( photo by: laura chouette on unsplash)

۲) به کاربرد لوگو در برندینگ توجه کنید

اگر به همه اجرای هویت بصری در پروژه برندسازی شما فکر کنیم از کارت ویزیت و بج سینه گرفته تا بیلبورد و… می تواند موارد استفاده لوگو باشد. پس موارد استفاده آن را چه آنلاین و چه آفلاین در نظر بگیرید و متناسب با آن طراحی کنید.

در نظر بگیرید که با توجه به نیاز و محل استفاده از لوگو باید این طراحی انجام شود. این طراحی باید برای اندازه های مختلف مناسب باشد و از اندازه ای کوچک تا بزرگ جوابگو باشد. همچنین استفاده از افکت های نرم افزاری مختلف باید به نحوی باشد که متناسب با کاربرد آن باشد و نتیجه دچار مشکل نشود.

لوگو باید در اندازه ها و زمینه های مختلف لازم درست به کار رود.
بخش مهم و جدانشدنی هر دیزاینی توجه به کاربرد است ( photo by: denise jans on unsplash)

۳) طراحی را به روز کنید

با گذشت زمان به طرح خود برگردید و ببینید چقدر با ارزش های مجموعه شما و اهداف برندینگ شما در حال حاضر هماهنگ است. گاهی یک تغییر کوچک در تایپ فیس و یا ایکون تصویری، آن را متناسب با اهداف شما به روز می کند.

این شامل دو مرحله کاملا جدا از هم میشود. شما در حین طراحی لازم است زمانی را از طرح فاصله بگیرید و از آن جدا شود و بعد از مدتی که به آن فکر نکردید دوباره برگردید و همه چیز را با دید نقادانه نگاه کنید و اشکالات را برطرف کنید. در مرحله دوم اگر بعد مدتی مثلا با گذشت یکی دو سال متوجه شدید لوگویی که طراحی کردید نیاز به باز طراحی دارد پیشنهاد آن را به کارفرما بدهید.  در صورتی که او هم موافق بود در ازای دریافت مبلغی طرح را به روز رسانی کنید. البته اگر او موافق نبود می توانید برای رزومه خود آن طرح را برای خودتان اصلاح کنید و به روز نمایید تا رزومه شما کیفیت بهتری داشته باشید.

 اگر لوگو به روز نیست و به برندینگ شما کمکی نمی کند تغییرش دهید.
به روز نگه داشتن طراحی های هر بیزینس به زنده و شاداب دیده شدن آن کمک می کند. ( photo by: markus winkler on unsplash)

 4) در طراحی بی زمان باشید

در پروژه طراحی لوگو وابسته به مُدها و تِرِندها نباشید و سعی کنید از اصول و ارزش های مجموعه تان در برندینگ و برای طراحی کمک بگیرید. بدانید تِرِندها موقتی هستند و ممکن است ظاهر آنها با ارزشهای مجموعه شما هماهنگی نداشته باشند. همچنین استفاده زیاد از آنها مانع خاص بودن لوگو مجموعه شما می شود.

طراحی خود را به ترند های و مدهای زودگذر وابسته نکنید.
تداوم و پیوستگی در اصول طراحی کمک میکند برند در طول زمان فراموش نشود. ( photo by: elena koycheva on unsplash)

۵) در طراحی لوگو فرآیند محور باشید

لازم است از فرآیند طراحی لوگوی اصولی پیروی کنید و مراحل آن را به دقت طی کنید تا در انتهای پروژه به لوگویی برسید که پتانسیل برندسازی و معرفی برند مجموعه شما را داشته باشد. به فرآیند طراحی پایبند باشید و پیش داوری نکنید. یادتان نرود دیزاین یک دانش و شیوه ی علمی مشخص دارد و نباید با سلیقه اشتباه گرفته شود و تنها با استفاده از شیوه ی علمی آن است که می توان نام دیزاین برآن گذاشت.

در پروژه برندینگ فرآیند طراحی اصولی رعایت کنید.
قدم به قدم و علمی طراحی کنید. ( photo by: clayton robbins on unsplash)

در نهایت نتایج پروژه را با بریف خود مقایسه و ببینید چقدر به اهداف پروژه و نیاز های کارفرما نزدیک شده اید. اگر نتیجه شما را راضی نمیکند مجددا بریف را بررسی کنید و در مورد آن فکر کنید. مراحل دیزاین را بررسی کنید و ببینید در کدام مرحله می توانید بهتر عمل کنید.

اگر در مورد دیزاین بریف می خواهید بیشتر بدانید می توانید به سایر مقالات ما در همین مورد مراجعه کنید که در صفحه بلاگ موجود است.

, ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.