داستانِ لوگوی شرکت ملی نفت ایران با طراحی احمد میرزا

داستان لوگوی شرکت ملی نفت ایران

اینجا قرار است داستان طراحی لوگوی شرکت ملی نفت ایران که توسط احمد میرزا طراحی شده است را بشنویم :


سال ۱۳۲۹ صنعت نفت ایران ملی شد.دو سال بعد،یعنی سال ۱۳۳۱ برای شرکت ملی نفت کشور (NISOC) لوگو طراحی شد.
طراح لوگوی اولیه ی شرکت ملی نفت ایران (قبل از آقای احمد میرزا ) آقای محمود جوادی پور بودند که در سال ۲۰۱۲ فوت کردند.

روحشون شاد

لوگوی اول شرکت ملی نفت ایران
لوگوی اول شرکت ملی نفت ایران
آقای محمود جوادی پور    طراح لوگوی اول شرکت ملی نفت ایران
آقای محمود جوادی پور طراح لوگوی اول شرکت ملی نفت ایران


سال ۶۳ بود که برای طراحی لوگوی شرکت نفت فراخوانی در روزنامه ی کیهان منتشر شد.
احمد میرزا این فراخوان را دید و تصمیم گرفت که در آن شرکت کند.
پس شروع به اتود زدن کرد و بعد از حدود ۹ طرح اولیه،به طرح نهایی رسید.

از آنجایی که فقط چند سال از انقلاب اسلامی ایران میگذشت در طراحی لوگو باید به مواردی توجه میشد.
مشخصه هایی مثل :
نه شرقی، نه غربی
رشد صنایع نفت
سوخت

لوگویی که احمد میرزا طراحی کرد، تا به الان لوگوی شرکت ملی نفت ایران است.
در ادامه به بررسی جزئیات این طراحی خواهیم پرداخت.

لوگوی شرکت ملی نفت ایران که توسط احمد میرزا طراحی شده است.
لوگوی شرکت ملی نفت ایران که توسط احمد میرزا طراحی شده است.

جزئیات طراحی


سمبل سوخت که یکی از مشخصه هایی بود که در طراحی باید در نظر گرفته میشد،در این لوگو همان مشعل آتش است.

مشعل آتش که سمبل سوخت در لوگو است.
مشعل آتش که سمبل سوخت در لوگو است.

قسمت دیگر لوگو ، دایره ای است که در قسمت پایینی لوگو به چشم میخورد.این دایره همان مقطع لوله ی گاز است.
بعلاوه این مقطع لوله در ادامه کلمه ی “ لا ” را میسازد و لا یعنی نه . نه به چه چیزی؟
نه به وابستگی به شرق و غرب (نه شرقی،نه غربی)

مقطع لوله و کلمه ی لا  سمبل نه شرقی نه غربی در لوگو است.
مقطع لوله و کلمه ی لا سمبل نه شرقی نه غربی در لوگو است.

“ لا ” به صورت قرینه و با طرح های اسلیمی ادامه پیدا میکند و لوگو را کامل میکند.

اما چرا طرح های اسلیمی؟
در طرح های اسلیمی اکثرا از برگ و ساقه و گل استفاده میشود و در اینجا طراح از یک شاخه ی در حال رشد برای نشان دادن رشد صنایع نفت استفاده کرده است.

طرح اسلیمی   سمبل رشد صنایع نفت در لوگو است.
طرح اسلیمی سمبل رشد صنایع نفت در لوگو است.

آقای احمد میرزا میگویند که شکل مثلثی لوگو را از روی لوگوی قبلی شرکت ملی نفت الهام گرفته اند،چون مثلث از نظر ایشان دارای ایستایی خاصی است.

شکل مثلثی لوگوهای شرکت ملی نفت ایران
شکل مثلثی لوگوهای شرکت ملی نفت ایران

خب به سراغ بحث مالی این فراخوان برویم !
ایشان از دست وزیر وقت ( آقای غرضی) یک کیفِ زیبا که درون آن یک خودکار دسته طلا،یک فندک و یک چاقوی کوچک ناخن گیری بوده است هدیه گرفته اند و ۲۰ هزارتومان وجه نقد که طبق گفته ی خودشان با این پول ۱۰۰۰ متر زمین در دماوند خریده اند !

دماوند

در گفتگو با آقای میرزا ایشان صحبتی میکنند که لازم دانستم در تایید آن بگویم جانا،سخن از زبان ما میگویی!
اما ایشان چه گفته اند؟
“ متاسفانه در ایران شرکت‌ها و کارخانجات برای طراحی لوگو پولی در نظر نمی‌گیرند و فکری برای پول ابداع لوگو نمی‌کنند. همین مساله باعث شده است که هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد و یا از فتوشاپ چیزی سرش می‌شود، لوگوهای طراحی شده دیگران را با کمی تغییر از اینترنت کپی کند و آن را به عنوان لوگوی شرکت به ثبت برساند.”

آقای احمد میرزا  طراح لوگوی شرکت ملی نفت ایران
آقای احمد میرزا طراح لوگوی شرکت ملی نفت ایران

اگر به داستان لوگوهای مختلف و طراحان علاقه دارید،حتما به بلاگ ما سر بزنید.
اینکه در طراحی های گرافیکی از آنچه شما میپسندید، به گونه ای خلاقانه و هنرمندانه استفاده شود،نیازمند علمی است که هر کسی آن را دارا نیست اما شما میتوانید با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترین ها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان کارهای گرافیکی خود از جمله طراحی لوگوی خود را به ما سفارش دهید.تنها هنر ما دسترسی به اینترنت و دانستن فتوشاپ نیست! علاوه بر سفارش،شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما ، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهره مند شوید.

, , , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.