ریبرند جدید فیسبوک (Facebook) : متا (Meta)

ریبرند فیسبوک به متا
ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta)

گذری بر ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta) که به صورت جمعی توسط طراحان برند و محصول این شرکت طراحی شده‌است و اشاره به متاورس (جهان مجازی) دارد.

هدف آن ها طراحی آینده ارتباطات اجتماعیست

آنها در ارتباط با اهداف ریبرند فیسبوک (Facebook): متا (Meta) می گویند که شرکتشان تکنولوژی را پیرامون انسان‌ها و روابط اجتماعی‌شان به وجود می‌آورند چون بر این باورند که باهم بودن از همه چیز بهتر است.

آنها متاورس (جهان مجازی) را تکامل پیش‌رو در حوزه تکنولوژی ارتباطات اجتماعی می‌دانند. جایی که در آن قادر خواهید بود تجربه همه‌جانبه‌ای را با دیگران هم‌رسانی کنید، حتی زمانی که نمی‌توانید شخصاً در کنار دیگران باشید کارهایی می‌کنید که در دنیای فیزیکی‌تان قادر به انجام آن نبودید.

در سال ۲۰۱۹ آنها ریبرند دیگری در مجموعه خود انجام دادند تا به طور واضح‌تر تولیدات و محصولات برند را به مردم معرفی کنند و با مردم شفاف‌تر باشند. این تغییر نام جدید و ریبرند انجام شده در شرکت فیسبوک و تبدیل آن به متا با این منظور انجام‌شده که این پیام را واضح‌تر و شفاف‌تر به دیگران برسانند که شرکتشان بیش از یک محصول صرف است و آنها می خواهند به آوردن متاورس(جهان مجازی) به زندگی واقعی کمک کنند.

در‌واقع تحلیل نگارنده از بیانیه‌ای که طراحان شرکت فیسبوک یا بهتر بگویم متا برای ریبرند خود داشته‌اند این است آنها برای جدا کردن برند مادر از یک شبکه اجتماعی یعنی فیسبوک که تنها در دید عموم به عنوان یک محصول یا اپلیکیشن شناخته می‌شود مجبور به تغییراتی در برند خود شدند؛ که در سال ۲۰۱۹ با تغییر لوگوی فیسبوک و تغیییر پیام برند انجام شد اما چندان موفق نبود؛ چرا که مشکل همچنان پا‌برجا مانده بود و برند مادر با چندین زیر‌مجموعه و اهداف و ارزش‌هایی بزرگ باید خود را درست‌تر و واضح‌تر برای مردم بیان می‌کرد تا با یکی از محصولات خود یعنی شبکه اجتماعی فیسبوک اشتباه گرفته نشود؛ به علاوه بتواند این فضا را به شرکت بدهد که تحت این نام و برند فعالیت‌ها، اهداف و ارزش‌های خود را توسعه دهد.

در‌حال‌حاضر برند ما چنان سخت با یکی از محصولات ما پیوند خورده که ناممکن است بتواند همه آنچه که ما امروز انجام می‌دهیم را بیان کند؛ چه‌رسد به آینده. با گذر زمان امیدوارم که ما به عنوان شرکت متاورس (جهان مجازی) شناخته شویم. و من می‌خواهم که کار و هویت خود بر آنچه در‌حال ساخت آن هستیم (برند متا ) پی‌ریزی کنیم.

مارک زاکربرگ،۲۰۲۱
ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta)، مارک زاکربرگ اعلام کرد نام برند فیسبوک به متا تغییر خواهدکرد.

به همین خاطر او اعلام کرد که نام برند مادر از فیسبوک به متا تغییر خواهد کرد اما سایر محصولاتشان مثل اینستاگرام و واتس‌اپ با همان نام به کارشان ادامه می‌دهند.

این گفته ها ثابت می‌کند که ریبرند سال ۲۰۱۹ ناموفق بوده گرچه هزینه‌های زیادی برای آن شده است. با این صحبت های زاکربرگ واضح است که مشکل برجای خود باقی بوده و این ریبرند اهداف درستی را دنبال نکرد و نتوانست برند قدرتمندی برای شرکت مادر بسازد یا حداقل شرایط شکلگیری آن را فراهم کند؛ چون هنوز هم این برند با یکی از محصولاتش یعنی شبکه اجتماعی فیسبوک اشتباه گرفته می‌شده و این برند نمی‌توانسته شرکت اصلی ( یک شرکت بزرگ فعال در حوزه جهان مجازی و شاید بزرگترین و بهترینشان هم باشد) و که زیر مجموعه های دیگری هم دارد را به درستی معرفی کند.

چرا در ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta) نام متا را انتخاب کردند؟

ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta) با اهداف مفهومی مهمی انجام شده‌است. نام « متا » به معنی « فراتر » است. دلیل انتخاب این نام این است که آنها در گام بعدی برند خود می‌خواهند آینده تکنولوژی‌های اجتماعی را بسازند. گامی که ما را به فراتر از آنچه در ارتباطات دیجیتالی در دنیای امروز ممکن است می‌برد. فراتر از محدویت‌های صفحه نمایش، محدویت‌های مکان و حتی قوانین جهان فیزیکی. آنها می‌گویند برایشان متا یادآور این است که همیشه چیزهای بیشتری برای ساختن هست.

نماد لوگوی متا به چه معناست؟

طراحان این شرکت، لوگو را برخلاف فرآیندهای سنتی و رایج طراحی لوگوی برند طراحی کرده‌اند. آنها می‌گویند این لوگو را برای این طراحی کرده‌اند تا به صورت متحرک و سه‌بعدی به حیات خود ادامه دهد!

این نماد از یک خط تشکیل شده که نشان‌دهنده جستجوگر بودن این برند در زمینه تکنولوژیست. در اصل نماد متا یک حلقه پیوسته را می‌سازد که به صورت یکپارچه بین فضای دو‌بعدی و سه‌بعدی در حرکت است. این نماد طوری طراحی شده که از زوایا و مناظر مختلفی دیده شده و با آن تعامل شود. همزمان هم می‌تواند شبیه حرف «M» که حرف اول Meta است و هم می‌تواند شبیه علامت بی‌نهایت باشد. که نماینده‌ی افق‌های بی‌پایان در متاورس (جهان مجازی) است.

آنها گفته‌اند که نماد متا طوری طراحی شده که به صورت پویا در محیط متاورس به کارش ادامه دهد، جایی که می توانید در میانه آن و یا پیرامونش حرکت کنید. می‌تواند بافت‌ها، رنگ‌ها و حرکت‌های متنوعی به خود بگیرد و به این شکل خلاقیت و تخیل را در دنیای سه‌بعدی به شما نشان بدهد.

البته باید گفت برای آنها مهم است که این نماد طیفی از رنگ آبی را به خود بگیرد تا نمایانگر محصول اصلی در هسته شرکت باشد(مثل خود فیسبوک) و البته به نحوی گذشته را به آینده بکشد و نماینده تاریخچه این برند باشد.

ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta)، امکان اجرای لوگوی متا با بافت‌ها یا رنگ‌های متنوع به دلیل خلاقیت و تنوع متاورس و فضای سه بعدی

وردمارک لوگوی متا (ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta))

چنانکه واضح و مشخص است تمام تلاش طراح در طراحی بخش وردمارک (نماد نوشتاری)، خوانایی و کاربردی بودن در بخش‌ها و کاربردهای مختلف است. چه برای استفاده در اپلیکیشن و چه در فضای گسترده مجازی و یا کاربرد‌های مختلف برای شرکت. لازم به ذکر است که در طراحی آن از تایپ‌فیس اختصاصی فیسبوک که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد استفاده شده‌است.

آیا این ریبرند مشکلات را حل خواهد کرد؟

به عقیده نگارنده مشکل برند به خوبی شناسایی شده، آنچه که باعث شد ریبرند فیسبوک سال ۲۰۱۹ به موفقیت نرسد همین یکسان بودن نام و طراحی برند با شبکه اجتماعی فیسبوک بود. تغییر نام و تغییر پیام برند و جهت‌گیری به سمت تبدیل شدن به یک برند مادر برای ایجاد تحول بزرگ در تکنولوژی‌های اجتماعی و البته رها‌کردن نام فیسبوک که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن شد قدم پرخطری بود اما برای حل این مشکل در برندسازی اجتناب ناپذیر هم به نظر می‌رسید.

پاسخ به این سوال که آیا ریبرند مشکل را حل خواهد کرد ساده نیست. باید گفت این به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و زمان ثابت خواهد کرد که چه اتفاقی می‌افتد. اما آنچه در تغییرات برندینگ و دیزاین اتفاق افتاده را می‌توان بررسی کرد.

وقتی توضیحات طراحان را می‌خوانیم؛ نتیجه این است که فرم انتخاب شده با کانسپت‌های بیان‌شده هماهنگی خوبی دارد و می‌توان این مفاهیم را به خوبی از این نماد برداشت کرد. سادگی، خوانایی و قابل درک و شناسایی بودن فرم کلی لوگو برای مخاطب عام، نقاط قوتی است که برای این طراحی می‌توان برشمرد.

انتخاب رویکردی متفاوت از روش‌های سنتی طراحی لوگو استفاده از یک فرم پویا و سه‌بعدی که امکان تعامل‌های متنوع را به مخاطب می‌دهد رویکردی شجاعانه و البته درست برای یک شرکت پیشرو در زمینه تکنولوژی ارتباطی است؛ البته این مساله و همینطور در نظر گرفتن بافت‌ها و رنگ‌های مختلف برای لوگو هزینه‌های تبلیغاتی را افزایش می دهد چرا که فرآیند جا‌افتادن لوگو در ذهن مخاطب را پیچیده تر می کند. اما با در نظر گرفتن قدرت و توانایی مالی این شرکت که یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان است؛ می‌توان امیدوار بود که توانایی تبلیغات مناسب و برندسازی قدرتمند را به طور عالی داشته باشد.

ریبرند فیسبوک (Facebook) : متا (Meta)، امکان اجرای لوگوی متا با بافت‌ها یا رنگ‌های متنوع به دلیل خلاقیت و تنوع متاورس و فضای سه بعدی

اما اگر بخواهیم از دیدگاه منتقدانه به موضوع نگاه کنیم نمی‌توان در هر شرایطی لوگو را به صورت سه‌بعدی و متحرک دید (کانسپت متاورس ) و این بخشی از بیانیه طراح به عنوان کانسپت طراحی را به طور جدی دچار اشکال می کند، چون در این صورت اصلا می توان گفت این کانسپت‌ها در بعضی شرایط (که کم هم نیستند) بود و نبودشان تفاوتی ندارد؛ و آنچه از لوگو می‌ماند یک حرف M به عنوان حرف اول Meta است که شبیه به علامت بی‌نهایت است. اما درنهایت همین M ساده و شبیه علامت بی‌نهایت، کاربردی خواهد بود و بر این باورم که به همین اندازه هم گویا و کافیست.

از طرفی این روزها نمونه‌های مختلفی دیده می‌شود، که شباهت زیادی به این لوگو دارند البته فقط در حالت دوبعدی لوگو است که شباهت‌هایی وجود دارد در‌حالی که از لحاظ مفهمومی ارتباطی بین این نمونه‌ها با لوگوی متا دیده نمی‌شود؛ به علاوه هدف اصلی طراحان در این لوگو چنانکه خودشان بیان کرده‌اند، پویایی، در حرکت بودن و سه بعدی بودن لوگوست که نمادی از متاورس (جهان مجازی) است و رویکردی کاملا متفاوت است.

برای دیدن سایر مقاله‌های سایت ما می‌توانید به بلاگ سربزنید.

منابع

اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.