لوگوی توییتر، داستان طراحی و تاریخچه‌ی تغییرات آن

داستان لوگوی توییتر

توییتر، به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در جهان، با بیش از ۳۳۰ میلیون کاربر فعال، نقش مهمی در مبادله‌ی اطلاعات، اخبار و ایده‌ها بازی کرده است.لوگوی توییتر مثال خوبی برای بیان این موضوع است که ” کامل‌بودن فرآیندی است که زمان می‌برد.” در این مقاله، تاریخچه‌ی لوگوی توییتر از اولین نسخه تا طراحی‌های مدرن‌تر آن و عناصر طراحی موثر آن بررسی می‌شود. همچنین، دلایل موفقیت این لوگو و تأثیر آن در شناخت و ارتباط با برند توییتر بررسی خواهد شد.


توییتر چیست؟

در عصر حاضر  که عصر دیجیتال است، شبکه‌های اجتماعی به یک بخش حیاتی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و افراد را از گوشه‌های مختلف جهان به هم وصل می‌کنند. در بین این تعداد زیاد پلتفرم اجتماعی، توییتر یکی از پرطرفدارترین و تأثیرگذارترین پلتفرم‌هاست که در آن  افکار، اخبار و ایده‌ها در قالب پیام‌های کوتاه و مختصر به نام توییت (Tweet) به اشتراک گذاشته می‌شوند.توییتر  بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد  و لوگوی توییتر نقش مهمی در نمایش هویت این برند در طول تاریخ خود ایفا کرده است.لوگوی توییتر، یک لوگوی ساده و جذاب و به یاد ماندنی است که از اول به این شکل نبوده است. پس به سراغ تاریخچه‌ی این لوگو و تغییراتی که روی آن اعمال شده است می‌رویم.


۲۰۰۶، ایده‌ی شکل گیری، انتخاب اسم و لوگوی ناکام توییتر

سال ۲۰۰۶ بود که کانسپت اولیه‌ی توییتر به ذهن جک دورسی  – Jack Dorsey – که یکی از بنیان‌گذاران توییتر هم هست، رسید. او ابتدا توییتر را به عنوان یک پلتفرم ارتباطی مبتنی بر متن تصور کرد. در آن زمان، مای اسپیس بر صحنه ‌ی شبکه‌های اجتماعی حکومت می‌کرد و بازار کار فیس‌بوک داغ بود. رسانه‌های اجتماعی بسیار در حال شدت گرفتن  بودند و دورسی این را می‌دانست.

در یک جلسه طوفان فکری که در Odeo – یک شرکت پخش پادکست- برگزار شد، دورسی این ایده را به یکی از بنیانگذاران Odeo به نام ایوان ویلیامز- Evan Williams- ارائه کرد. ایوان و شریک تجاری او بیز استون -Biz Stone – به دورسی چراغ سبز نشان دادند تا مدتی را به این پروژه اختصاص دهد.

در همان زمان ها بود که پلتفرم پادکست اپل منتشر شده بود و به لطف انتشارش عملا تجارت Odeo نابود شد. در همان روزهای سختِ Odeo بود که بنیانگذاران توییتر در حال آزمایش کردن توییتر در  پشت درهای  Odeo بودند. با اوضاعی که برای این شرکت پیش آمد، بنیانگذاران توییتر تصمیم گرفتند شرکت خود را از سرمایه گذاران پس بگیرند.

اعضای اصلی تیم یعنی ایوان ویلیامز، جک دورسی و بیز استون به رهبری ایوان ویلیامز شرکت را پس گرفتند. با این خرید، اعضا توانستند تمامی حقوق توییتر را از آن خود کنند.البته بعد از انتشار بزرگ توییتر، بحث‌هایی پیرامون این حرکت وجود داشت، چرا که به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران پتانسیل عظیم پلتفرم توییتر را درک نکرده بودند.

بنیانگذاران توییتر
بنیان گذاران توییتر

دورسی در مورد انتخاب اسم توییتر اینگونه گفته است که : « این کلمه شبیه ماهیتی است که ما برای پلتفرممان در نظر داشتیم.ما در تلاش برای ساخت پلتفرمی بودیم که یک پیام را سریع و کوتاه مانند چهچه‌ی یک پرنده منتقل کند. چیزی مثل “یک انفجار کوتاه از اطلاعات بی‌اهمیت” و کلمه ی توییتر دقیقا همان چیزی بود که ما به دنبال آن بودیم.»

توییتر در ابتدا با نام ” twttr” شناخته می‌شد. در آن روزها، حذف حروف صدادار در یک کلمه یک روند رایج بود، گاهی اوقات دلیل آن این بود که نام دامنه به طور کامل در دسترس نبود. برای این اسم چند لوگو هم طراحی شد که هیچکدام از آنها رسمی نشدند. یکی از این لوگوها لوگویی بود که توسط بیز استون طراحی شده بود،این لوگو نوشته‌ای سبز رنگ از کلمه ی توییتر با قطرات شبنم بود.

2006 | لوگوی ناکام توییتر
۲۰۰۶ | لوگوی ناکام توییتر

اما سرانجام در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ و قبل از شروع رسمی توییتر جک دورسی این افتخار را داشت که اولین توییت را ارسال کند. توییتی که در آن نوشته بود: ” just setting up my twttr.”

اولین توییتِ توییتر
اولین توییتِ توییتر

۲۰۰۶، شروع رسمی توییتر

در ۱۵ جولای ۲۰۰۶ برای طراحی لوگو سراغ لیندا گاوین -Linda Gavin- رفتند و به او گفتند که  تنها یک روز تا عرضه‌ی رسمی توییتر و طراحی یک لوگوی جدید  فرصت دارند. لیندا این پروژه‌ی طراحی را پذیرفت و اولین لوگوی رسمی توییتر را طراحی کرد. تمرکز این لوگو بر روی سادگی بود، یک لوگوی نوشتاری آبی رنگ با حروف گردی که یک گوشه ندارند. حرف “t” در “twitter” شبیه یک پرنده‌ی کوچک با پرواز به سمت بالا بود که نماد آزادی بیان و قابلیت انتشار پیام‌ها به سراسر جهان را نشان می‌داد. این لوگو به مدت چهار سال برای توییتر انجام وظیفه کرد!

اولین لوگوی رسمی توییتر
اولین لوگوی رسمی توییتر

۲۰۱۰، اولین حضور پرنده‌ی توییتر

بعد از گذشت چهار سال بنیانگذاران تصمیم گرفتند نمادی که هویت اصلی توییتر را نشان می‌دهد را به قسمت نوشتار لوگو اضافه کنند و اینجا بود که پرنده‌ی توییتر متولد شد. این پرنده که  نمادی از ماهیت یک توییت است – سریع و کوتاه، درست مانند صداهایی که یک پرنده ایجاد می کند-  با رنگی آبی در سمت راست کلمه‌ی توییتر قرار داده شد.جالب است بدانید که نماد این پرنده از وبسایت iStock و به قیمت ۱۵ دلار خریداری شده است ! Simon Oxley طراح این پرنده در آی استاک بود.

اولین حضور پرنده‌ی توییتر در لوگو

در اینجا لازم است که نکته‌ای را بیان کنیم. منبع های مختلف دو داستان متفاوت از این پرنده نقل می‌کنند. یکی از این داستان‌ها همان داستانی بود که گفتیم اما داستان دوم:

بعضی می‌گویند این پرنده، آن پرنده‌ای نیست که از iStock خریداری‌شده‌است، چرا که شرکت‌ها از استفاده از تصاویر iStock به عنوان لوگو منع شده بودند و با این حساب آن پرنده ی خریداری شده نمی‌توانست در لوگو استفاده شود و فقط به عنوان یک نماد در وبسایت استفاده می‌شد، آن هم در سال ۲۰۰۶ و نه ۲۰۱۰ ! اما در مورد این پرنده گفته می‌شود که بیز استون پیشنهاد پرنده‌ای با بال، چشم سفید بزرگ و دم تیز به فیلیپ پاسکوزو- Philip Pascuzzo- داد و فیلیپ که طراح بود این ایده را پذیرفت و آن را در دو سبک و در دو سال متفاوت اجرا کرد. اولی پرنده‌ای به سبک کارتونی است که در سال ۲۰۰۹ طراحی شد و دومی همین پرنده‌ای است که کنار قسمت نوشتار لوگو قرار داده‌ شده‌ است که به صورت مینیمالیستی و در سال۲۰۱۰ طراحی و ارائه شده است.

تصاویر لوگوهای روایت دوم
تصاویر لوگوهای روایت دوم

در کل این پرنده به سرعت به یک نماد قابل تشخیص برای توییتر تبدیل شد و نماد بصری این برند در رسانه‌های مختلف شد. این پرنده به طور گسترده توسط کاربران پذیرفته‌شد. شاید برایتان جالب باشد که این پرنده برای خودش اسم دارد و اسم خود را به پرنده‌ی بعد از خود در لوگوی توییتر هم داده است.  در این مورد در ادامه‌ی مقاله و در قسمت ” ویژگی ها و عناصر لوگوی توییتر” صحبت خواهیم کرد.

۲۰۱۲، رونمایی از پرنده‌ی مدرن

در سال ۲۰۱۲، مدیریت توییتر نیاز به ریدیزاین تصویر برند را با تاکید بر سادگی بیشتر دید. توییتر تا آن زمان در سراسر جهان بسیار محبوب شده بود، به طوری که به نظر نمی‌رسید این لوگو دیگر نیازی به نام شرکت داشته باشد. این نام حذف شد و در ۵ ژوئن ۲۰۱۲، نماد به‌روز‌شده‌ای به نام ” Twitter Bird ” معرفی شد.طراح این لوگو مارتین گراسر- Martin Grasser  -است که در آن زمان به تازگی از دانشکده‌ی طراحی مرکز هنر فارغ‌التحصیل شده و در آژانس غرب شروع به کار‌کرده‌بود.

در این ریدیزاین خود پرنده به شکلی متقارن‌تر و تمیزتر طراحی شد. طراح پرهای پرنده قبلی را حذف کرده و با سه دایره‌ی روی هم بال‌ها را شکل داد. این نماد با رنگ آبی ملایمش بسیارجذاب‌تر دیده شد، به‌ویژه زمانی که در پس‌زمینه سفید صفحات وب خودنمایی میکرد. با این نماد پرنده، هویت برند توییتر تثبیت شد و به یکی از ساده‌ترین نمادها تبدیل شد.

گفته می‌شود گراسر حداقل هزار پرنده را قبل از دستیابی به تناسبات عالی طراحی کرد و پس از آن ۲۴ طرح آماده را به جک دورسی پیشنهاد داد و او بدون تردید این پرنده را انتخاب کرد.

2012 | پرنده‌ی مدرن توییتر
۲۰۱۲ | پرنده‌ی مدرن توییتر

ویژگی ها و عناصر لوگوی توییتر

طراحی لوگوی توییتر شامل چندین عنصر کلیدی است که به اثربخشی و تشخیص آن کمک می‌کند. ابتدا، سادگی لوگو امکان تشخیص آسان را حتی در اندازه‌های مختلف و یا در کنار لوگوهای دیگر فراهم می‌کند. خطوط تمیز و طراحی ساده، شناسایی سریعی را امکان‌پذیر می‌سازد و آن را به‌راحتی از پلتفرم‌های دیگر تمایز می‌دهد. به علاوه، استفاده از رنگ آبی به توییتر وابسته شده است. طبیعت آرام‌بخش، قابل اعتماد و دوستانه این رنگ، احساس اعتماد و قابلیت‌اطمینان را به‌وجود می‌آورد.

علاوه بر این، قرارگیری و زاویه پرنده توییتر نقش مهمی در تأثیر لوگو دارد. زاویه به سمت بالا به‌معنای خوش‌بینی، پیشرفت و نگرش به آینده است و با ماموریت توییتر برای اتصال مردم و تسهیل مکالمات معنادار هم‌خوانی دارد. شکل پرنده با بال‌های خمیده و بدن‌گرد، احساس دوستانه و دسترس‌پذیری را القا می‌کند. به طور کلی، این عناصر طراحی یک لوگوی قابل به‌یادماندن، چندکاره و بسیار موثر در تأثیرات برند توییتر را ایجاد می‌کنند.

پرنده‌ی توییتر یک مرغ مگس‌خوار است که با قرارگیری ۱۵ دایره بر روی هم ایجاد شده است. این رویکرد هندسی، شکلی بی‌عیب و نقص به هر یک از قسمت‌های پرنده شامل بال‌ها، سر، منقار و شکم داده است.

اما در مورد نام این پرنده. نام این پرنده لری – Larry the Bird- است. این مطلب را بیز استون در توییتی نوشت . اما این نام از کجا آمده است؟

بیز استون که یکی از بنیانگذاران توییتر است این اسم را انتخاب کرد. او  اهل بوستون و از طرفداران تیم بسکتبال بولتون سلتیکس – Bolton Celtics- است. این تیم بسکتبال اسطوره‌ای دارد به نام Larry Bird که به گفته‌ی بیز استون این اسطوره الهام‌بخش این نام بوده است و او این نام را به عنوان تجلی از ادای احترام خود به لری برد و علاقه‌ی شخصی به بسکتبال انتخاب کرده است.

لری برد | کسی که نام پرنده ی توییتر از او الهام گرفته شده است.

چرا لوگوی توییتر موفق است؟

موفقیت و بقای لوگوی توییتر را می‌توان به قابلیت آن در انتقال هویت و ارزش‌های برند به طور موثر نسبت داد. به عنوان یک عنصر اساسی در برندسازی بصری، لوگو قادر است هویت و ارزش‌های برند را بازتاب دهد. سادگی و طراحی شفاف لوگو به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت آن را تشخیص دهند و ارتباط بین آن و برند توییتر را برقرار کنند.با توجه به شهرت و شناخت بالا، لوگوی توییتر به تبلیغات و بازاریابی برند کمک می‌کند. ظاهر شناخته‌شده‌ی این لوگو باعث تشویق کاربران به ارتباط و مشارکت بیشتر با برند می‌شود. این لوگو همچنین به کاربران اعتماد می‌بخشد و اطمینان می‌دهد که ارتباطات و پیام‌های آن‌ها در این پلتفرم محافظت و رعایت می‌شود.در نهایت، لوگوی توییتر به عنوان یک نماد فرهنگی جهانی می‌تواند بستری برای ادغام فرهنگی باشد. آنچه که با لوگوی توییتر متصور می‌شود، تأثیری عمیق بر ذهنیت مردم و نحوه تعاملات آنان با دیگران دارد. شناخت این لوگو به معنای شناخت توییتر و قابلیت انتقال ارتباطات بین فرهنگ‌هاست.در نتیجه، تکامل لوگوی توییتر نشان دهنده‌ی رشد و سازگاری این پلتفرم در طول زمان است. از اولین لوگوی رسمی تا پرنده‌ی شناخته شده‌ی توییتر و نسخه مدرن آن، هر نسخه از این لوگو نقش مهمی در تعریف هویت بصری برند ایفا کرده است. از طریق سادگی، پالت رنگی و عناصر طراحی، لوگوی توییتر با موفقیت ارزش‌ها و ماموریت این پلتفرم را ارتقا داده است.


با ریبرند توییتر، نوبت آپدیت این مقاله است!

۲۰۲۲، ایلان ماسک وارد میشود…

در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲، ایلان ماسک به طور رسمی شبکه اجتماعی توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. ماسک یکی از بنیانگذاران پی پال، مالک تسلا و اسپیس ایکس است که شش ماه پس از پیشنهاد اولیه‌ی خود برای خرید این پلتفرم، این کار را انجام داد. در اولین اقدامی که ماسک به عنوان رئیس شرکت جدید انجام داد، توییت کرد: «پرنده آزاد شد» و کل مدیریت پلتفرم از جمله مدیرعامل ‌_پاراگ آگراوال_ را اخراج کرد. علاوه بر این، ماسک هیئت مدیره‌ی توییتر را منحل کرد و ۵۰ درصد از کارکنان توییتر را اخراج کرد.

خرید توییتر توسط ایلان ماسک سر‌و‌صدای زیادی ایجاد کرد و قسمت عمده‌ای از این صداها، صدای مخالفان و ناراضیان سیاست‌های ایلان ماسک بود.

۲۰۲۳، ریبرندیگ توییتر به ایکس

توییتر در آوریل ۲۰۲۳ با X Corp که در نوادا ثبت شده بود ادغام شد و عملا دیگر شرکت توییتر وجود نداشت.

پس از گذشت دو ماه و در ۲۳ ژوئن بود که ایلان ماسک_مالک جدید توییتر_ توییتی منتشر کرد و رسما خبر‌داد که قصد دارد توییتر را به X ریبرند کند!

ایلان ماسک قصد داشت توییتر را به اپلیکیشنی همه‌کاره تبدیل کند و به نظرش دیگر اسم و ویژگی‌های توییتر با هویت این پلتفرم همخوانی نداشت (یکی از دلایل موفقیت توییتر همین همخوانی داشتن لوگو با هویت‌ وارزش‌های برند بود.) و گفته که معتقد است پرنده‌ی آبی وضعیت فعلی توییتر را به درستی منعکس نمی‌کند. به همین دلیل او ریبرند کردن توییتر را مطرح کرد.

او در توییتی گفت:

نام توییتر زمانی معنی داشت که فقط میشد ۱۴۰ کاراکتر نوشت ، اما اکنون می‌توانید تقریباً هر چیزی را پست کنید، از جمله چندین ساعت ویدیو. در ماه های آینده، ما ارتباطات جامع و توانایی اداره مسائل مالیتان را به این اپلیکیشن اضافه خواهیم کرد. نام توییتر در این زمینه معنا ندارد، بنابراین ما باید با پرنده خداحافظی کنیم.

انتخاب نام و طراحی لوگوی ایکس

نام ایکس به جای توییتر، توسط یه آژانس طراحی حرفه‌ای انتخاب نشده است و این انتخاب خود ایلان ماسک است. کسی که فعالیت های دیگری با نام‌های مشابه ایکس دارد، مثل: SpaceX که در مأموریت‌های فضایی شرکت می‌کند، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی به نام xAI، و آفرود تسلا مدل X.

انتخاب نام ایکس که به عهده‌ی خود ایلان ماسک بود، در مورد لوگوی ایکس چطور؟

زمانی که ایلان ماسک به یک لوگو برای تسلا نیاز داشت، به استودیو RO مراجعه کرد، یک شرکت طراحی که با آن رابطه دیرینه ای دارد. همین تیم همچنین به طراحی لوگوی Space X پرداختند. اما ایلان ماسک برای طراحی لوگوی ایکس دیگر به سراغ آن‌ها نرفت و به جای آن از کاربران خواست تا برای ایکس لوگو طراحی کرده و آن را توییت کنند. در بین توییت‌ها یک “art-deco X” پیشنهادی توسط Sawyer Merritt، بنیانگذار برند پوشاک Twin Birch را انتخاب کرد. این لوگو در مدت ۲۴ ساعت در دفتر مرکزی توییتر و در سایت ظاهر شد.

ایلان ماسک گفته است که ممکن است این لوگو، یک لوگوی موقتی باشد و بعدا اصلاح شود. لوگوی جدید X یک طراحی مینیمالیستی سیاه و سفید است که بیشتر با دیدگاه ماسک برای توییتر مطابقت دارد. X برای نشان دادن «تقاطع ایده‌ها» است که در توییتر اتفاق می‌افتد و همچنین اشاره‌ای به نام جدید شرکت، X Holdings است. البته کاربران توییتر اشاره کرده‌اند که این لوگو بسیار شبیه به کاراکتر یونیکد Mathematical Double-Struck Capital X و همچنین x در فونت Monotype، Special Alphabet 4 است.

آیا این ریبرند موفق عمل کرد؟

تصمیم ماسک برای تغییر نام توییتر به X احتمالاً با انگیزه های مختلفی انجام شده است. اول، او می خواهد در آینده پلتفرم را با چیزهای دیگری ادغام کند. ثانیاً، نام X اشاره‌ای به اولین شرکت ماسک، X.com است که با PayPal مرتبط بود. سوم، نام X یک نام عمومی‌تر و همه کاره‌تر از توییتر است که می تواند به شرکت اجازه دهد در آینده به حوزه‌های جدیدی گسترش یابد.

اما این ریبرندینگ توییتر و تغییر لوگوی آن با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. می‌توان گفت که اکثر کاربران از دیدن X روی صفحه نمایش خود راضی نیستند. هری استبینگز، بنیانگذار ۲۰VC گفت: «تغییر نام تجاری به X یکی از هوشمندانه‌ترین حرکت‌های برندسازی در ۵ سال گذشته در نظر گرفته خواهد شد.» از سوی دیگر، اسکات گالووی_پروفسور و بازاریاب _ ماسک را به دلیل «سوختن ۱۷ سال ارزش ویژه‌ی برند در ۱۰ ماه» به شدت مورد انتقاد قرار داد.

نیل کوپر، رئیس طراحی ولف اولینز لندن، احساس دنیای برندینگ در مورد این ریبرندینگ  را اینگونه بیان می‌کند: «یک پالت رنگی شناخته شده، یک لوگوی شناخته شده در سطح جهانی و افعالی مثل «توئیت کردن»  که توییتر وارد زبان مردم کرد، در بین مردم جا افتاده است. این‌ها همه یک شبه در  فرهنگ عامه‌ی مردم نابود شدند. این ممکن است بدترین تغییر نام تجاری چند سال اخیر باشد یا نباشد، اما مطمئناً برای سال‌های آینده یک مطالعه‌ی موردی برای دانشجویان طراحی خواهد بود.»

اما با تمام این صحبت ها هنوز خیلی زود است که بگوییم تأثیر بلندمدت تغییر لوگو چه خواهد بود، اما واضح است که این تغییر گام مهمی در دوره ی جدید توییتر تحت رهبری ایلان ماسک است.


اگر به داستان طراحی لوگوهای مختلف و طراحان و اطلاعات حوزه‌ی گرافیک علاقه دارید،حتما به بلاگ ما سر بزنید.
اینکه در طراحی‌های گرافیکی از آنچه شما میپسندید، به گونه‌ای خلاقانه و هنرمندانه استفاده شود،نیازمند علمی است که هر کسی آن را دارا نیست اما شما میتوانید با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترین‌ها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان طراحی‌های گرافیکی خود از جمله طراحی لوگوی خود را به ما سفارش دهید. تنها هنر ما دسترسی به اینترنت و دانستن فتوشاپ نیست! ما طراحیم. علاوه بر سفارش، شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهره‌مند شوید.


منابع

Twitter Logo. (۲۰۲۳, ۵ ۲۴). Retrieved from logos-world: https://logos-world.net/twitter-logo/

Twitter Logo and the History of the Business. (n.d.). Retrieved from logomyway:

Twitter Logo and the History of the Business

Shapkin, A. (2023, 7 25). TWITTER BLUE BIRD HAS FLOWN AS MUSK CHANGES SOCIAL NETWORK’S NAME AND LOGO. Retrieved from 1000logos.net: https://1000logos.net/news/twitter-blue-bird-has-flown-as-musk-changes-social-networks-name-and-logo/

AHMED, F. (2023, 7 27). Rebranding – Twitter Goes Dark and Launches New Logo ‘X’. Retrieved from zilliondesigns.com: https://www.zilliondesigns.com/blog/twitter-rebrands-and-launched-new-logo-x/

THC, T. (2023, 7 24). Who Designed the X Logo? Retrieved from thehardcopy.co: https://thehardcopy.co/who-designed-the-x-logo/

, , , , , , , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.