داستانِ کرولاین دیویدسون،طراح لوگوی نایک
اینجا قرار است داستان کرولاین دیویدسون -Carolyn Davidson– طراح لوگوی نایک را بشنویم :
خانومی بود به نام کرولاین دیویدسون.کرولاین دانشجوی طراحی گرافیک ، گرایش روزنامه نگاری در دانشگاه ایالتی پورتلند بود.او بعد از گذراندن یک دوره ی طراحی از روزنامه نگاری این رشته را کنار گذاشته و به سمت طراحی کشیده شد.
روزی از نداشتن پول برای تهیه ی وسایل رنگ و روغن خود به دوستش میگفت،استاد حسابداری دانشگاه صدای او را شنید و به او پیشنهاد کار داد.
فیل نایت –Phil Knight، استاد حسابداری– از کرولاین خواست که در شرکت او مشغول به کار شود و برای او نمودارهایش را ترسیم کند و او در ازای این کار ساعتی ۲ دلار به وی پرداخت خواهد کرد.
کرولاین این پیشنهاد را قبول کرد قبول کرد و کارمند شرکت Blue Ribbon Sports شد.
او در کارش خوب بود و بخاطر همین کم کم علاوه بر نمودارهای شرکت، پوسترها و آگهی های تبلیغاتی شرکت را هم طراحی میکرد.
شرکت برای معرفی کفش مخصوص دویدن در حال آماده شدن بود و به لوگو نیاز داشت.فیل از کرولاین خواست تا یک لوگو برای این کفش ها طراحی کند و به او گفت : “یه نواری طراحی کن که انگار داره حرکت میکنه.”
کرولاین شروع به اتود زدن کرد و ۱۷ ساعت کار کرد ، در آخر پنج تا ایده های خود را کشید و به فیل نشان داد.
فیل چهار طرح را رد کرد و یکی از طرح ها که کرولاین اسم آن را Swoosh گذاشته بود، قبول کرد،آن هم با اکراه ، ۳۵ دلار هم به برای این طراحی به کرولاین داد!
فکرشو بکن.لوگوی نایک با ۳۵ دلار طراحی شده که طبق آمار سایت ها یعنی حدود ۲۱۸ دلار امروز و این یه قیمت کاملا دوستانه اس!
وقت کم بود و تا معرفی محصول زمان زیادی نداشتند. فیل گفت: “من این لوگو رو دوست ندارم ولی در آینده اون باهام رشد میکنه.”
Swoosh شبیه یک بال بود و یک جورایی به الهه ی یونانی پیروزی اشاره میکرد یعنی نایک ! و شاید همین هم باعث شد که سال بعد اسم شرکت به Nike تغییر کند.
فیل آدم خوبی بود و بعد از پیشرفت شرکتش حواسش به تاثیر کرولاین و لوگویی که طراحی کرد بود.پس کرولاین را به یک مهمانی دعوت کرد و به او یک انگشتر الماس نشانِ طلا که روی آن لوگوی نایک حکاکی شده بود بعلاوه ی ۵۰۰ سهم از شرکت را هدیه داد.کرولاین در مورد این هدیه ی فیل میگوید : “این خیلی کار خاصی بود،چون من بابت کاری که کرده بودم دستمزدم رو گرفته بودم.”
سال ۱۹۹۵،کلمه ی نایک از لوگو حذف شد و الان Swoosh به تنهایی به عنوان لوگوی این شرکت ایستاده است.
کرولاین سال ۲۰۰۰ بازنشسته شد و الان مشغول سرگرمی و کارهای داوطلبانه است. کرولاین بخاطر این طراحی یک لقب هم دارد و آن هم چیزی نیست جز : “بانوی لوگو-The Logo Lady”
اگر به داستان لوگوهای مختلف و طراحان علاقه دارید،حتما به بلاگ ما سر بزنید.
اینکه در طراحی لوگو از آنچه شما میپسندید و به گونه ای خلاقانه و هنرمندانه استفاده شود،نیازمند علمی است که هر کسی آن را دارا نیست اما شما میتوانید با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترین ها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان کارهای گرافیکی خود از جمله طراحی لوگوی خود را به سفارش دهید.علاوه بر سفارش،شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما ، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهره مند شوید.
Leave a پاسخ