یافتن مسیر حرفه‌ای طراح شدن

یافتن مسیر حرفه‌ای طراح یعنی شناختن مسیر و انتخاب حوزه مختص شما، دغدغه هر فرد طراحی است. هدف از یافتن مسیر حرفه‌ای طراح این است که آن طراح به دنبال مسیر حرفه‌ای متناسب با علایق ، مهارت‌ها و اهداف خود رفته و موفقیت خاص خود را دنبال کند. شاید برای پیدا کردن ایده در این مسیر به دنبال یک الهام خاص هستید اما این الهام را نمی یابید. یا به دنبال انگیزه ای هستید تا گامی بردارید و حرکتی به سوی پیشرفت خود در مسیر طراحی کنید. حال چطور باید این انگیزه و الهامات را یافت؟ در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با ساختن لیست علایق ، مهارت ها و اهداف تان و ترکیب آنها به روشی درست به ایده های عالی برای شروع مسیر حرفه ای طراحی خود دست پیدا کنید و مسیر حرفه ای خود را به روشی درست شروع کنید.

یافتن مسیر حرفه‌ای طراح شدن با دریافتن رابطه بین ایده، انگیزه و عمل

یافتن مسیر حرفه‌ای طراح و رابطه بین الهام یا همان ایده و انگیزه و عمل در نظر عموم مردم به ترتیبی است که آمد.

مارک منسن در کتاب هنر ظریف بی خیالی به درستی نکته ای را در این زمینه مطرح کرده است. او می گوید که چرخه عمل در نظر دیگران با الهام یا ایده باید شروع شود و آ«گاه به انگیزه برسد و در نهایت به عمل ختم شود. اما مردم گاه انقدر در انتظار الهام و انگیزه می نشینند که زمان زیادی از عمرشان می گذرد و به مرحله عمل کردن نمی رسند.

برای یافتن مسیر حرفه‌ای طراح می توان این رابطه را برعکس کرد و با عمل شروع کرد  تا انگیزه و سپس الهام یا همان ایده شکل بگیرد.

اما او معتقد است که می توان این چرخه را وارونه کرد. به عبارت دیگر توصیه می کند که این فرآیند را باید با عمل کردن آغاز کرد. در این صورت پس از عمل انگیزه بیشتری برای ادامه پدید می آید و الهامات نیز در طول مسیر و به مرور خود را نشان می دهند.

در واقع می توان گفت او کلید این مساله را در انجام یک کار حتی کوچک می داند. پس برای شروع لازم است گامی بردارید و کاری کنید؛ امتحان کنید و شکست بخورید. منتظر نمانید تا بهترین ایده کسب و کار جهان ناگهان از آسمان پیش پای شما بیوفتد بلکه آنقدر قدم بردارید و عمل کنید تا آن را بیابید.

برای یافتن مسیر حرفه‌ای طراح شدن از کجا شروع کنم ؟

برای یافتن مسیر حرفه‌ای طراح گرافیک آنچه باعث می شود شما بتوانید مسیر شغلی رو به رشدی را داشته باشید داشتن توانایی و مهارت در انجام کارتان است و نه مدرک دانشگاهی یا هر مساله ی دیگری. البته به هیچ وجه قصد کم ارزش شمردن تحصیلات آکادمیک را ندارم اما آنچه واضح است یک کارفرما از یک طراح نمونه کار و توانایی او را می خواهد تا بتواند به او اعتماد کند و پروژه های خود را به او بسپارد.

تناقض اصلی در اینجا ایجاد می شود که برای داشتن یک شغل طراحی یا گرفتن پروژه جدید باید نمونه کار داشته باشید؛ برای داشتن نمونه کار هم باید پروژه بگیرید!

چگونه می شود تناقض را برطرف کرد؟

ممکن است عده ای راه حل این مسأله را انجام پروژه های رایگان برای تکمیل پورتفولیو و داشتن نمونه کارهای بیشتر بدانند اما به عقیده من این راه حل مناسبی نیست. چراکه باعث می شود زمان زیادی را صرف کارهایی کنید که در ابتدای کار باعث رشد شما نمی شود و به علاوه این توقع را در افراد ایجاد میکند که برای انها کار راییگان انجام دهید و این مساله برای شما و زندگی حرفه ای تان وجهه مناسبی نخواهد داشت از آنجا که شما را با این عنوان که کارِ رایگان انجام می دهید معرفی کرده و این ارزش کار شما را پایین می آورد.

پیشنهاد من انجام پروژه های تمرینی متناسب با علایق، اهداف حرفه ای و توانایی هایتان است. این مساله هم به یادگیری، رشد و پیشرفت شما کمک می کند. به علاوه این پروژه ها از آنجا که می تواند هدفمند و در جهت یک موضوع و تخصص حرفه ای معین انجام شود (بر خلاف پروژه های مشتریان در ابتدای کار که می تواند به جهت ها و موضوعات متنوع متمایل باشند) می تواند به رشد پیشرفت مسیر حرفه ای شما کمک کند. چرا که داشتن نمونه کارهای متعدد در یک حوزه مشخص و تجربه کاری در یک زمینه حرفه ای و تخصصی معین بهترین امتیاز برای به دست آوردن پروژه های بیشتر یا اشتغال در آن حوزه است.

از طرفی انجام پروژه چه رایگان و چه با دریافت هزینه، زمانی که دانش و توانایی لازم برای انجام هر چه بهتر آن را ندارید به هیچ وجه اخلاقی و حرفه ای نیست؛ و در ابتدای راه پروژه های ناموفق و مشتریان ناراضی به بار می آورد.

هدف پروژه های شخص نشان دادن توان شما به مشتریان بالقوه ست و یا یافتن ایده برای فعالیت تخصصی در آینده ست.پس هر طور خودتان را نشان بدهید پروژه هایی از همان جنس دریافت می کنید.

چطور برای پروژه های شخصی ایده پیدا کنم؟

ایده باید نقطه برخورد علایق شخصی، مهارت ها و نوع کار(پروژه)هایی که در آینده می خواهید انجام بدهید باشد.

ایده باید نقطه برخورد علایق شخصی، مهارت ها و نوع کار(پروژه)هایی که در آینده می خواهید انجام بدهید باشد.

علایق

یافتن مسیر حرفه‌ای طراح شدن با ساختن لیست علایق خود

مطمئناً این جمله را شنیده اید که برای موفقیت در هر کاری نیاز است که به آن علاقه داشته باشید. شاید کلیشه ای به نظر برسد اما با این جمله موافقم. هر مسیر پستی ها و بلندی های خود را دارد. در برای یافتن مسیر حرفه‌ای طراح اگر در زمانی که مسیر سخت و ناهموار می شود علاقه به این مسیر وجود داشته باشد احتمال اینکه بتوانید از پس این سختی ها بربیایید یا تحمل کنید و به دنبال راه حل بگردید بیشتر است. این علایق در مسیر الهام بخش شما خواهد بود.

لیستی از همه‌ی چیزهایی که واقعا به آنها علاقه دارید درست کنید. این لیست به شما کمک می کند دید روشن تری را نسبت به حوزه علایق خود پیدا کنید.

معماری، بازی های کامپیوتری، فوتبال، موزیک پاپ، فیلم، پیتزا، ویدیو های انگیزشی، جوک و طنز و…هیچ کدام از علایق شما در این لیست بی معنی یا اضافه نیست از نوشتن آنها نترسید همه را بنویسید.

مهارت ها

لیست مهارت‌ها و توانایی های خود را بنویسید

لیستی از تمام کارهایی که خوب بلدید یا می خواهید در آن مهارتتان را توسعه بدهید درست کنید. این که شما دید درستی از مهارت های خود داشته باشید کمک می کند که بهتر از آنها استفاده کنید.

طراحی لوگو، تصویر سازی، تایپوگرافی، ادیت فیلم، ساخت اسلایدر، طراحی تیشرت، طراحی پوستر، طراحی جلد و لی اوت… هر توانایی یا تخصصی که دارید لیست کنید.

حوزه کاری

خودتان را در آینده تصور کنید که به موقعیت شغلی ای که می خواستید رسیده اید. چه کاری انجام می دهید؟ چه پروژه های را قبول می کنید؟ در چه حوزه حرفه ای مشخصی مشغوا هستید. لیستی از تمام کارها و پروژه هایی که میخواهید انجام بدهید را ایجاد کنید. این لیست به شما کمک می کند که دید روشنی به اهداف شغلی خود داشته باشید. اگر ندانید به کجا می خواهید بروید چطور میخواهید به آنجا برسید؟

لیست پروزه های کاری که در آینده مایل هستید داشته باشید را پیدا کنید

طراحی ماگ، پوستر فیلم، کاور موزیک، تیشرت، لیبل ، بج، بسته بندی… به هر نوع پروژه ای که علاقه دارید در مورد آن جایی را در لیست نگه دارید.

برای یافتن مسیر حرفه‌ای طراح شدن لیست ها را ترکیب کنید

حالا وقت ترکیب کردن این لیست ها بر اساس اولیت هایتان شده است . پس شروع کنید و ابتدا هر کدام از لیست ها را بر اساس معیارهای خودتان اولویت بندی کنید و بعد از هر کدام از این دسته ها یکی را انتخاب کنید و آنها را باهم ترکیب کنید و نتیجه را ببینید.

مثلا اگر علاقه شما به پیتزا است و مهارت خوبی در تاپیوگرافی دارید و از طرفی علاقه زیادی به این دارید که در آینده پروژه هایی در زمینه بسته بندی بگیرید میتوانید با پروژه های تمرینی برای طراحی بسته بندی پیتزا با استفاده از توانایی تایپوگرافی تان شروع کنید.

بارش ایده ها

لیست علایق و مهارت ها و اهداف خود را با هم ترکیب کنید.

با ترکیب لیست هایی که ساخته اید به تعداد زیادی ایده کاربردی و موثر می رسید که چند ویژگی بسیار مهم دارد؛ اول از همه با علایق شما هماهنگی کامل دارد. دیگر اینکه توانایی های شما در آن تاثیر داده شده است. در نهایت هم با اهدافی که برای آینده خود متصور هستید همراستا است.

عمل کنید!

منتظر هیچ چیز نشوید و عمل کنید و نتایج را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. ممکن است بارها و بارها شکست بخورید هیچ تضمینی وجود ندارد اما توصیه من این است که ناامید نشوید و ایده های مختلفتان را امتحان کنید. در مسیر خود استمرار داشته باشید. اگر مطمئن شدید یک ایده کار نمی کند به سراغ ایده دیگر بروید. یادتان نرود که شما لیستی از ایده ها را در اختیار دارید که کمک می کند با تمرین هم مهارت خود را رشد دهید و هم پورتفولیوی خود را بسازید.

, , , , ,
اشتراک گذاری:

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =

درباره‌ی ما

درباره‌ی ما

archiiwork دوست طراح شماست که به کسب و کار شما از طریق طراحی کمک میکند درست دیده بشود.

محصولات

خبرنامه ما

برای اینکه خبرنامه ما رو دریافت کنید آدرس ایمیلتون رو وارد کنید.