لوگوی جیمیل، داستان و تاریخچهی تغییرات آن
لوگوی جیمیل (یکی از سرویسهای محبوب گوگل) مخاطب اصلی مقالهی امروز ماست. این لوگو هم مانند همهی لوگوها داستان و تاریخچهای دارد و در طول زمان چندین بار ریدیزاین شده است که در این مقاله به تعریف آنها پرداختهایم.
جیمیل چیست؟
جیمیل یکی از محبوب ترین سرویس های گوگل ( موتور جستجوی شماره یک جهان) است که از طریق آن میتوان ایمیل ارسال کرد. جیمیل از نظر محبوبیت و داشتن ویژگی های مفید از بقیه ی سرویس های ایمیل جلوتر است. این سرویس هم مانند دیگر سرویس های گوگل دائما در حال تغییر و پیشرفت است، مثلا اگر جیمیل در سال ۲۰۰۴ به کاربرانش ۱ گیگابایت برای ذخیره ی ایمیل ها پیشنهاد میداد، امروزه این حجم به ۱۵ گیگابایت افزایش پیدا کردهاست. جیمیل تا سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۵ میلیارد کاربر از سراسر دنیا داشت.
۲۰۰۱ | شروع به عنوان یک سرویس خصوصی
جیمیل در سال ۲۰۰۱ توسط Paul Buchheit که یکی از کارمندان گوگل بود، تاسیسشد (البته در آن زمان اسم جیمیل برای این سرویس انتخاب نشدهبود.). او قبل از جیمیل روی Google Groups کار کردهبود و با استفاده از کدهای آن توانست اولین نسخهی جیمیل را در یک روز بسازد. البته در آن زمان جیمیل سرویسی خصوصی بود و فقط در داخل شرکت گوگل از آن استفاده میشد. تا زمانی که این سرویس به صورت عمومی رونماییشود حدود ۱۲ نفر روی آن کارکردند.
۲۰۰۴ | رونمایی از نسخهی بتا
در سال ۲۰۰۴، جیمیل برای اولین بار به عنوان یک نسخهی بتا و با نام Google Mail رونمایی شد. دنیس هوانگ_ Dennis Hwang_ یک شب قبل از راه اندازی سرویس جیمیل لوگوی آن را طراحی کرد. نکته ای که نباید فراموش کرد این است که دنیس هوانگ تقریبا تمام doodleهای گوگل را در آن زمان طراحیکرده بود و با دانش و تجربهای که از سبک طراحیهای گوگل داشت توانست در زمان کوتاه لوگوی گوگل میل را طراحی کند.
در این لوگو، لوگوی رنگارنگ گوگل به چشم میخورد که زیر آن کلمهی Mail با همان رنگ های لوگوی گوگل نوشته شده است. کلمه ی بتا هم با رنگی خاکستری در سمت راست لوگو دیده میشود. نکته ی جالب این لوگو که در ریدیزاین های جیمیل ماندگار بود، پاکت نامه ای است که با حرفM قرمز رنگی ساخته شده بود.
۲۰۰۴ | ریدیزاین لوگوی نسخهی بتا
بعد از گذشت مدت کوتاهی لوگوی نسخهی بتا ریدیزاین شد. این اولین لوگویی بود که کلمهی جیمیل در آن دیدهشد. کلمهی جیمیل با همان حروف رنگارنگ لوگوی گوگل در این لوگو خودنمایی میکند. حرف M که با رنگ قرمز خود بصورت پاکت نامه طراحیشده بود، به طور خاصی خودنمایی میکرد.
عبارت “by Google” در گوشهی سمت چپ پایین و کلمهی بتا در سمت راست قرار گرفته بودند. دنیس هوانگ میخواست بر نام جیمیل تاکید شود، پس نوشتههای بجز جیمیل را به رنگ خاکستری درآورد تا جلب توجه نکنند.
۲۰۰۴ | رونمایی از نسخهی رسمی
در همان سال جیمیل رسما متولدشد، تنها تفاوت لوگوی جیمیل رسمی با جیمیل بتا کلمهی “Beta” بود که در نسخهی رسمی حذف شدهبود. فونت این لوگو ترکیبی از Catull (برای “G”) و Myriad Pro است. فونت Catull همان فونت گوگل بود که در سال ۱۹۸۳ ایجاد شدهبود، اما حرف a در این فونت، عجیب و غریب طراحی شدهبود و برای جیمیل نامناسب بود. به همین خاطر بود که هوانگ تصمیمگرفت “G” را با همین فونت حفظ کند و برای بقیهی حروف از فونت Myriad Pro استفادهکند.
۲۰۱۰
ریدیزاین جدید جیمیل بخاطر مطابقت با لوگوی جدید گوگل انجام شد. تشخیص تفاوتهای بین نسخه های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ لوگوی جیمیل وقتی آنها را کنار یکدیگر قرار بدهیم قابل تشخیص است. در نسخهی ۲۰۱۰ عبارت “by google” در سمت راست ترازشده در حالی که در نسخهی قبلی در سمت چپ ترازشده بود. بعلاوه در این لوگو رنگها به گرادیانت تغییرکردند و سایههایی به لوگو اضافهشدند.
۲۰۱۳ | به سمت لوگویی ساده
این بار در ریدیزاین جدید، گوگل لوگویی متفاوت انتخاب کرد که مینیمالیست و شیکتر از لوگوهای قبلی خود بود. اما نماد معروفی که تا آن زمان حسابی خود را در خاطر کسانی که از جیمیل استفادهکرده بودند به عنوان جزئی از جیمیل ثبت کرده بود چه بود؟ بله، پاکت نامهای که با حرف M قرمز رنگ خود همیشه در لوگوهای جیمیل خودنمایی کردهبود. طراحان، این نماد را به گونهای خودکفا دانستند و بقیهی حروف را حذفکردند. این لوگو اولینبار در نسخهی اپلیکیشن جیمیل ظاهرشد.
در این لوگو برای ایجاد جلوهی سه بعدی از سایههای مختلفی از رنگهای قرمز و خاکستری استفاده شد. شاید برایتان جالب باشد که اسم این رنگ ها را بدانید. در پالت رنگی این لوگو چهار رنگ خاکستری و دو رنگ قرمز است با نامهای : ماسه نقرهای، گینزبورو، پلاتینیوم، خاکستری روشن، قهوهای چینی و جاسپر ( Silver Sand, Gainsboro, Platinum, Bright Gray, Chinese Brown, and Jasper).
۲۰۲۰
ریدیزاین مجدد سال ۲۰۲۰، لوگوی جیمیل را چشم نوازتر و هماهنگتر با سایر لوگوهای خانوادهی گوگل کرد. لوگوی جدید جیمیل ترکیبی هماهنگ از راه راههای کوتاه در پنج رنگ از جمله آبی، قهوهای، قرمز، زرد و سبز است. نماد لوگو ثابت مانده و همچنان شبیه حرف M است و با اینکه طراحان خود نامه را حذف کردهاند اما خطوط یک پاکت نامه را تکرار و تداعی میکند.
نکتهی جالب این است که تیم طراحی به سرپرستی آقای سایفرز_ Cyphers_ تست هایی را انجام دادند و بازخوردهایی در مورد این لوگو دریافت کردند. آنها متوجه شدند که ویژگی “پاکت” لوگوی جیمیل آنقدرها برای طراحی لوگو مهم نیست، که این موضوع مایهی تعجب بود.
اما در مورد رنگهای لوگوی جدید…
این موضوع شاید مهمترین عنصر طراحی در هویت بصری اکثر شرکتها باشد. شرکتها با استفاده از رنگهای برند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار میکنند. بنابراین رنگها نقش زیادی در تعیین زبان بصری مناسب یک برند دارند.
در بیشتر موارد، زمانی که یک شرکت طرح رنگ برند خود را انتخاب میکند، از رنگها در همهی محصولات از جمله کارت ویزیت، بروشور، وب سایت و غیره استفاده میکند. این امر ثبات را حفظ میکند و نشان میدهد که محصول/خدمات از آن شرکت است و مشتریان میتوانند از این بابت مطمئن باشند.
با در نظر گرفتن این موضوع، گوگل لوگوی جدید جیمیل را با تغییرات رنگ قابل توجهی رونمایی کرد، رنگهایی که رنگهای برند گوگل هستند. همچنین، اینها رنگهای همهی سرویسهای گوگل از جمله Google Chrome، Google Photos، Google Docs، Google Maps و بسیاری دیگر نیز هستند. بنابراین، طراحان M را حفظ کردند اما تمام رنگهای برند سنتی شرکت را اضافه کردند. اکنون، رنگ بر لوگوی Gmail غالب شده است، اما همچنان قرمز برجسته ترین رنگ در لوگو است. آبی، سبز و زرد فقط در قوس لوگو ظاهر می شوند.
نکته ی پایانی
در طول تکامل لوگوی جیمیل، چیزی که باید به آن توجه کرد این است که گوگل هرگز لوگوی خود را به طور کامل تغییر نداد. در عوض، آنها برجسته ترین بخش را به نسخه بعدی بردهاند و کمی آن را تغییر دادهاند. حتی پالت رنگی جیمیل هم در طول این تغییرات کاملا حفظ شدهاست.
نکتهی قابل توجه دیگر روند گوگل به سمت سادهسازی لوگو است تا جایی که همانطور که دیدیم در لوگوی جدید حرف M معنای دوگانهای را به تنهایی منتقل میکند و میتوان گفت هم متن است و هم نماد، یعنی هم پاکت نامه است و هم بعنوان نماینده ی کلمهی Mail .
اگر به داستان طراحی لوگوهای مختلف و طراحان و اطلاعات حوزهی گرافیک علاقه دارید،حتما به بلاگ ما سر بزنید.
اینکه در طراحیهای گرافیکی از آنچه شما میپسندید، به گونهای خلاقانه و هنرمندانه استفاده شود،نیازمند علمی است که هر کسی آن را دارا نیست اما شما میتوانید با دیدن نمونه کارهای ما از این موضوع که ما بهترینها را برای شما طراحی میکنیم مطمئن شوید و با اطمینان طراحیهای گرافیکی خود از جمله طراحی لوگوی خود را به ما سفارش دهید. تنها هنر ما دسترسی به اینترنت و دانستن فتوشاپ نیست! ما طراحیم. علاوه بر سفارش، شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه ما، از دیگر خدمات ما (رایگان و غیر رایگان) بهرهمند شوید.
منابع
Anon., 2022. Gmail Logo. [Online]
Available at: https://logos-world.net/gmail-logo/
[Accessed 17 2 2022].
Anon., 2022. GMAIL LOGO. [Online]
Available at: https://1000logos.net/gmail-logo/
[Accessed 7 1 2022].
Anon., n.d. Gmail Logo and Its History. [Online]
Available at: https://blog.logomyway.com/gmail-logo/
Leave a پاسخ